Plugin-hybridlastbil skal køre med medicin på Sjælland

Tirsdag 8. februar 2022 kl: 13:03
Af: Redaktionen

Plugin-hybridlastbil skal køre med medicin på Sjælland

Få dage før nytår kunne Region Sjælland sætte Danmarks første Scania plugin-hybridlastbil i drift. Den to-akslede lastbilen, en Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), skal blandt andet transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde

- Lige som resten af samfundet har Region Sjælland fokus på den grønne omstilling. Vi skal reducere CO2-udslippet, hvor det er muligt, og med vores nye Scania plugin-hybridlastbil kører vi de første kilometer på den rejse, siger Lars Wolthers, der er logistikchef i RS Transport, som hører under Region Sjælland's afdeling for Indkøb, Produktion og Logistik. Han er ansvarlig for indkøbet af den nye Scania.


- Vores logistikafdeling råder over 8 lastbiler over 3.500 kg samt lige så mange varevogne. Vi kigger løbende på mulighederne for at gøre vores vognpark grønnere, og med den nye Scania plugin-hybridlastbil med en tilladt totalvægt på 18 tons er vi nu rykket op i det tunge segment, når vi taler grønne køretøjer, siger han.


Både diesel- og el-motor
Den nye to-akslede Scania er udrustet med en traditionel fem-cylindret dieselmotor på 320 hk, der er suppleret med en el-motor med en kontinuerlig maksimum-effekt på 115 kW (topeffekt 130 kW) svarende til 156-176 hk. Den får sin energi fra en batteripakke med tre Li-Ion-batterier med en samlet kapacitet på 90 kWh. Det giver en fuldelektrisk rækkevidde på op til 60 km under normale driftsforhold.


- Lastbilen er beregnet til at køre på ren el i byerne og automatisk slå over på diesel på de længere stræk uden for byerne. På den måde får vi optimal rækkevidde, hvor vi udnytter el-motorens emissionsfri og næsten lydløse drift i byerne og kører på diesel på de lange stræk. Vi har desuden sikret os, at Scania’en kan køre på bæredygtigt HVO-brændstof (Hydrotreated Vegetable Oil) med 90 procent lavere CO2-udslip end traditionel diesel, hvis Region Sjælland beslutter sig for det, siger Lars Wolthers.


Oplades på op til fire timer
Bilen skal i første omgang køre i et-holds drift, hvor opladningen af batteripakken sker med såkaldt slow charging om natten. Slow charging er mere skånsomt for batterierne, der dermed får en markant længere levetid. Selve opladningen til fuld kapacitet sker på højst fire, så lastbilen i princippet også kan indsættes i to-holds drift. Med hurtig-opladning (95 kW) vil batterierne kunne oplades på lidt over en halv time.
Region Sjællands nye Scania P 320 PHEV er opbygget med en syv meter lang, isoleret kølekasse med en Carrier kølemaskine, der trækkes af lastbilens motorer under kørslen og kan tilsluttes ekstern strømforsyning, når lastbilen holder stille for læsning og losning. Bagerst er lastbilen forsynet med en 2,5 tons Zepro-læssebagsmæk.


- Vi forventer i første omgang at køre ca. 40.000 km om året med den nye plugin-hybridlastbil. Vi er faktisk overbevist om, at plugin-teknologien er den helt rigtige til vores kørselsopgaver, så vi har allerede bestilt en Scania plugin-hybridlastbil mere efter helt samme opskrift, siger Lars Wolthers.


Fakta om Scania P 320 B4x2 PHEV til Region Sjælland:
  • Chassis: to-akslet distributionslastbil med fuld luftaffjedring
  • Førerhus: Lavt placeret Scania P-serie distributionsførerhus med lav indstigning af hensyn til chaufførernes hyppige ind- og udstigninger samt ekstra godt udsyn takket være lav underkant på for- og sideruder samt ekstra nærzone-kamera i højre side med stort display i førerhuset for optimalt udsyn til fodgængere og cyklister ved højresving
  • Opbygning: Syv-meter isoleret kølekasse med Carrier-køleanlæg, der trækkes af lastbilens motor under kørslen og mulighed for ekstern strøm ved læsning og losning. Bagerst en 2.500 kg. Zepro-læssebagsmæk
  • Drivline: PHEV-drivline med en fem-cylindret dieselmotor på 320 hk og en el-motor placeret mellem dieselmotor og gearkasse på 115/130 kW effekt. Elmotoren forsynes med energi fra en 90 kWh Li-Ion batteripakke, der kan slow-charges om natten på ca. fire timer og giver en fuldelektrisk rækkevidde på op til 60 km afhhængig af driftsforhold

Danmarks første Scania plugin-hybridlastbil er leveret til Region Sjælland af salgskonsulent Ernst Larsen fra Scania Danmarks afdeling i Holbæk.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.