Skoleskibe kan sejle to togter i 2022 og 2023

Mandag 6. december 2021 kl: 10:44
Af: Redaktionen

Selvom S-Regeringen i sit forslag til finanslov for 2022 havde sat penge af til et år ligt togt til hver af de to skoleskibe - »Danmark« og »Georg Stage« - er forhandlingerne endt med, at skibene ligesom i år og sidste år kan tage på to togter hver i både 2022 og 2023

- Skoleskibenes uddannelse er en god mulighed for vores unge med mod på arbejde inden for søfart. Det er en stor og lærerig oplevelse i et stærkt fællesskab, hvor man kan knytte venskaber. Skoleskibene er med til at løfte en del unge, der ikke har den stærkeste tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked. Samtidig har de maritime erhverv brug for arbejdskraft, så de ekstra togter er både en hjælpende hånd til unge og erhvervslivet, siger uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S).


Parierne bag aftale er enige om at afsætte i alt 36 millioner kroner til skoleskibene. Pengene bliver taget fra et ledigt råderum på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.


Danske Rederier har kæmpet for at få bevillingen på plads og er meget tilfreds med resultatet af forhandlingerne.


- Julen kommer tidligt i år. For os i rederierne er det en gave, at der nu er fundet penge til at sikre, at skoleskibene kan stævne ud på dobbelttogter de næste to år. Tak for at lytte til os, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.


Midlerne fordeles, så Skoleskibet Danmark i 2022 og 2023 får til ét ekstra togt om året for 80 elever, mens Georg Stage i 2022 og 2023 får ét ekstra togt om året for 63 elever.


- De knap 300 unge mennesker, der nu får chancen for at komme ud at sejle med skoleskibene, vil ikke kun få skumsprøjt og gode oplevelser med hjem. Vi ved, at mange af eleverne kommer hjem med en lyst til en karriere til søs, og nærmest bliver hevet ned af landgangsbroen og over i gode faste jobs i rederierne, så jeg er meget glad for, at dobbelttogterne er sikret de næste to år, siger Anne H. Steffensen.
 



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.