Pakkedistributør vil kunne bringe pakker ud samme dag til to millioner modtagere

Mandag 6. december 2021 kl: 10:15
Af: Redaktionen

Pakkedistributør vil kunne bringe pakker ud samme dag til to millioner modtagere

Den norske transportkoncern Bring, der er ejet af den norske stat via Posten Norge, investerer i en ny fuldautomatiseret lagerløsning uden for København. Når den nye lagerløsning er på plads, vil to millioner modtagere i Danmark kunne modtage deres forsendelser samme dag, som de har handlet online

Bring har i dag etableret den fuldautomatiske lagerløsning, Shelfless, i Oslo, og den svenske version i det nordlige Stockholm åbner i marts næste år. Shelfless i Danmark forventes klar i løbet af første kvartal af 2023. 


Baggrunden for at etablere et nyt automatiseret lager med Autostore uden for København er den stigende vækst inden for e-handlen samt forbrugernes forventninger til hurtigere og grønnere pakkeleveringer. Bring's nye lager kommer til at ligge i Køge. 


- Vi har haft en stor vækst i pakkevolumer det seneste år. På vores nye fuldautomatiske lager vil vi benytte robotteknologi og digitale løsninger. Størstedelen af leveringerne vil ske med CO2-neutrale køretøjer, kun få timer efter, at kunden har bestilt deres varer online. Dette er en stærk nordisk satsning, der muliggør både hurtigere og grønnere leveringer til slutmodtagere, siger Per Öhagen, der er koncerndirektør for division E-handel og Logistik hos Bring. 


Navnet, Shelfless, indebærer, at kunden ikke længere har brug for egne lagre eller hylder, men bruger Brings autostore-løsning. Med Shelfless kan netbutikken fokusere på at sælge, mens Bring og Shelfless sørger for alt det logistiske samt levering til slutkunden. Lageret uden for København bliver det tredje af sin slags, som Bring etablerer i Norden. Bring's digitale og fysiske løsninger samt processer er harmoniseret, så kunden møder én og samme løsning, uanset hvilket land de anvender Shelfless i. 


Med Shelfless kommer netbutikkernes fysiske varelager til at ligge på Bring's lager. Netbutikkernes bestillingssystem integreres med Brings og automatiserede processer tager sig af alt fra opbevaring, til plukning og pakning, levering og eventuel returnering. Det betyder væsentligt kortere leveringstider. Den nye digitale kundeportal giver netbutikkerne fuldt overblik og kontrol over deres lager og kundernes ordrer og returneringer - lige fra kunden har handlet online til levering. 


- Dette er en vigtig investering for vores ambition om at være førende inden for e-handel i Norden. De kunder, som kommer til at benytte Shelfless, får også adgang til en digital løsning, hvor de nemt kan se hele købsrejsen, siger Rickard Slettmyr, der er ansvarlig for etableringen af Shelfless i Norden. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.