Rederiorganisation håber på en ekstra runde til klimavenlige færgeprojekter

Tirsdag 23. november 2021 kl: 15:08
Share  


Af: Redaktionen

Interessen for at søge tilskud til klimavenlige - eller grønne - færgeprojekter hos Transportministeriet var stor, da ansøgningsrunden sluttede. Molslinjen har som et af de kommercielle færgerederier søgt om projekter for ca. 260 millioner kroner. Nu håber Danske Rederier, som tæller Molslinjen blandt medlemmerne, på en ekstra runde

Mandag i denne uge var der, som vi fortalte tirsdag, ansøgningsfrist til de to puljer til grønne færgeprojekter. Den ene pulje på 85 millioner kroner kunne søges af både private og kommunale rederier, mens den anden pulje på 200 millioner kroner var målrettet kommunale rederier.


Molslinjen, der er et privat rederi, har alene ansøgt for over 260 millioner kroner. Pengene skal blandt andet gå til meromkostningen til nybygning af tre nye el-færger og eftermontering af udstyr på Langelandsfærgerne og færgen »Hammershus«, som sejler på ruten Rønne-Køge. Molslinjens ansøgte projekter vil spare ca. 30.000 ton CO2 om året, hvis de bliver gennemført.


- Vi har for længst indset, at der kun er én vej for færgefarten, og det er den grønne vej. Derfor investerer vi også massivt i helt nye skibe og grønne tiltag på vores eksisterende skibe. Når vi går forrest med så store grønne investeringer, påtager vi os også en risiko, og den bliver lidt mindre, hvis vi kan få et statsligt tilskud til meromkostningen. Vi har alle en klar interesse i at få gjort færgefarten grøn, siger Molslinjen's administrerende direktør Carsten Jensen.


Den store interesse for puljen og velviljen til at sætte grønne færgeprojekter i søen, får Danske Rederier til at efterspørge endnu en ansøgningspulje.


- Vi er glade for, at der fra politisk side er en økonomisk håndsrækning til grønne færgeprojekter. Med den store søgning kan vi se, at rederierne virkelig er indstillet på at reducere CO2-udledningen. Der er søgt for en del mere, end der er penge til i puljen, og derfor håber vi fra Danske Rederier, at der kan blive en runde to med flere midler til grønne færgeprojekter, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.  




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.