Rotorsejl skal levere energi til endnu en færge

Mandag 8. november 2021 kl: 15:04
Af: Redaktionen

Rotorsejl skal levere energi til endnu en færge
Scandlines' færge »Copenhagen« med rotorsejl i Warnemünde. (Foto: Horst-Dieter Foerster/Scandlines)

Rederiet Scandlines er klar til at sende endnu en færge på værft for at få monteret et Norsepower-rotorsejl. Baggrunden er, at Scandlines’ erfaringer med et Norsepower rotorsejl på hybridfærgen »Copenhagen« efter godt et år er så gode, at søsterfærgen »Berlin« er blevet forberedt til et rotorsejl. »Berlin« sejler ligesom »Copenhagen« på ruten Gedser-Rostock, men i modsætning til Copenhagen på tysk flag

Da Scandlines i 2019 tog beslutningen om at installere et Norsepower-rotorsejl på hybridfærgen »Copenhagen«, var det på baggrund af tekniske data fra producenten Norsepower Oy Ltd, og på få andre rederiers erfaringer suppleret med egne undersøgelser og beregninger. Rotorsejlet fra Norsepower blev installeret i maj 2020, så Scandlines har haft over et år til at samle data om, hvordan rotorsejlet virker på Copenhagen, og hvilken effekt det giver på netop ruten mellem Gedser i nord og Rostock i syd.


- Vores forventning var, at rotorsejlet på »Copenhagen« ville give fire til fem procent CO2-reduktion. Den forventning er indfriet, så nu er vi klar til at tage næste skridt og har derfor forberedt søsterfærgen »Berlin« til også at få et sejl, siger driftsdirektør i Scandlines’, Michael Guldmann Petersen.


Færgeruten mellem Gedser og Rostock ligger ideelt til at opfylde det krav, der giver størst udbytte af sejlet til fremdrift - at vinden kommer vinkelret på sejlet.


- Vores rute over Østersøen er nord-sydgående, og vinden kommer fortrinsvis fra vest eller øst. Altså har vores rotorsejl optimale forhold, lyder det fra Michael Guldmann Petersen.


Flere af Scandlines’ andre grønne tiltag på vejen mod emissionsfrie færger er ikke synlige for omverdenen, da de ligger under vandoverfladen. Et rotorsejl, der rager 30 meter op i luften, er derimod et meget tydeligt signal om en grøn vision.


- Der har generelt været meget stor interesse for rotorsejlet - og i starten også forundring blandt passagererne over, hvad det var for en ”skorsten”. Så det meste af besætningen er nu mestre i tekniske forklaringer, der kan forstås, siger Michael Guldmann Petersen.


Tuomas Riski, der er administrerende direktør i Norsepower, siger, at de hos selskabet er glade for, at Scandlines udvider sin brug af rotorsejlsteknologien efter at have nået sine mål for reduktion af CO2-emissioner på det første skib.


- Vores rotorsejlsteknologi kan teknisk set anvendes på ca. 30.000 fartøjer i den nuværende globale flåde af skibe, og vi håber, at dette er et yderligere signal til skibsejere og rederier om, at tilliden til vindkraftteknologi er stigende, siger Tuomas Riski.


Forberedelsen til rotorsejlet bestod blandt andet i, at der belv bygget et stålfundament på færgen, som rotorsejlet kommer til at stå på. Arbejdet fandt sted, da »Berlin« var på planlagt værftsophold på Remontowa værft i Polen i slutningen af maj. Installationen af selve rotorsejlet er planlagt til forsommeren 2022.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.