Nordiske vognmandsorganisationer havde fokus på klima-politiMandag 4. oktober 2021 kl: 11:37 Af: RedaktionenDe nordiske vognmænds fællesorganisation Nordic Logistics Association (NLA) holdt årsmøde i Malmø i sidste uge. Centrale punkter på årsmødet var klimapolitik og lige konkurrencevilkår Den næste store opgave og politiske udfordring for nordiske vognmænd er den grønne omstilling af transportsektoren. Derfor satte NLA klimapolitikken og EU’s Fit for 55-pakke til debat på årsmødet i Malmø. EU's Fit for 55-lovgivningspakke, som består af en lang række lovforslag, som skal levere på EU's klimaambitioner, blev lagt frem før sommerferien. Mange af de nye initiativer kommer til at påvirke vognmændenes hverdag i de kommende årtier, og derfor har NLA’s bestyrelsesformand, administrerende direktør i DTL Erik Østergaard, en klar opfordring. - Jeg vil gerne bruge lejligheden til at opfordre til nordisk koordination og samarbejde i arbejdet med at sikre, at EU’s nye grønne initiativer kommer til at sikre lige konkurrencevilkår for alle EU-landene. I NLA har vi i et forbilledligt samarbejde mellem de nordiske partnere og vore tyske og franske kollegaer fra BGL og FNTR, hvor vi koordinerer indsatsen på vores fælleskontor i Bruxelles, fremhævede Erik Østergaard. Han fremhævede, at samarbejdet og fælleskontoret ikke bliver mindre væsentligt i organisationens arbejde med at præge det politiske arbejde i EU omkring den grønne omstilling i de kommende år. De svenske værter fra SÅ mindede samtidig om, at årsmødet er en tilbagevenden til en stadig mere normal hverdag efter corona-tidens nedlukninger, som blandt andet har gjort det umuligt at mødes til møder og i større forsamlinger. - Vores årsmøde er en kærkommen lejlighed til, at de nordiske kolleger fra NLA-familien kan mødes fysisk for første gang i lang tid, og det er naturligvis meget givtigt igen at kunne mødes og diskutere face-to-face, sagde direktør i Sveriges Åkeriföretag, Rickard Gegö. For at understrege vigtigheden af emnet havde NLA inviteret den svenske ambassadør fra Sveriges EU-repræsentation i Bruxelles, Torbjörn Haak, til at tale om udfordringen med at realisere den grønne omstilling. I en paneldebat på årsmødet om Fit for 55 pakken deltog Environment and Innovation Director hos Volvo Trucks, Lars Mårtensson, den svenske europaparlamentariker og medlem af EU-Parlamentet's transportudvalg Peter Lundgren og professor i Energy Sciences ved Lunds Universitet, Martin Tunér. NLA har sat gang i et arbejde med at analysere de mange lovforslag i Fit for 55 med særlig fokus på forslaget om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer (AFIR), det revidererede energibeskatningsdirektiv og ETS-forslaget, hvor man lægger op til, at vejtransporten skal indlemmes i kvotehandelssystemet, idet der etableres et særligt kvotesystem for transport. Fakta om NLA:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |