EU-KOMMISSIONEN OM STATSSTØTTE TIL SVENSK-DANSK POSTKONCERN:
En kapitaltilførslen var lovlig - to var ikkeFredag 10. september 2021 kl: 15:49 Af: RedaktionenEU-Kommissionen er nået frem til, at en intern kapitaltilførsel på 2,34 milliarder danske kroner fra svensk-danske PostNord til Post Danmark ikke udgør statsstøtte ifølge EU-reglerne. Samtidig har EU-Kommissionen konkluderet, at to andre kapitaltilførsler fra Danmark og Sverige til PostNord på i alt 667 millioner svenske kroner (ca. 487 millioner danske kroner) udgør statsstøtte, der er uforenelig med statsstøttereglerne. Danmark og Sverige skal derfor hver især have henholdsvis 267 millioner svenske kroner (ca. 195 millioner danske kroner) og 400 millioner svenske kroner (ca. 291 millioner danske kroner) tilbage fra PostNord - Vores hverdag bliver stadig mere digital, og almindelig post er gradvist blevet erstattet af digital kommunikation. Det lægger et pres på postvirksomhederne, som fortsat tilbyder en tjeneste, der er af afgørende betydning for borgerne. Med den afgørelse, der er blevet truffet i dag, hjælper vi med at sikre lige konkurrencevilkår på det danske og det svenske marked for posttjenester, samtidig med, at Post Danmark får mulighed for at omstille sig til en stadig mere digital fremtid, siger ledende næstformand for EU-Kommissionen Margrethe Vestager, der er ansvarlig for konkurrencepolitikken i EU. Post Danmark er Danmarks nationale postvirksomhed og ejes 100 procent af PostNord, som er etableret i Sverige. PostNord ejes af den danske stat (40 procent) og den svenske stat (60 procent). I oktober 2017 aftalte de danske og de svenske myndigheder at tilføre kapital til PostNord og datterselskabet Post Danmark gennem PostNord. I november 2017 modtog EU-Kommissionen en klage fra transportorganisationen ITD, som mente, at visse danske og svenske kapitaltilførsler til Post Danmark udgjorde ulovlig statsstøtte. EU-Kommissionen indledte 14. juni 2019 en tilbundsgående undersøgelse for at vurdere, hvorvidt følgende tre kapitaltilførsler i 2018 var i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler:
EU-Kommissionen har undersøgt kapitaltilførslerne ud fra artikel 107, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Den har i forbindelse med vurderingen navnlig fokuseret på, om kapitaltilførslerne blev foretaget på vilkår, som en privat investor, der opererer på markedsvilkår, ville have accepteret (det såkaldte markedsøkonomiske investorprincip) - det vil sige, om kapitaltilførslerne gav PostNord eller Post Danmark en selektiv fordel i forhold til konkurrenterne. EU-Kommissionens vurdering viste følgende:
EU-Kommissionen konkluderer derfor, at:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |