Norgesfærger skal have strøm fra landTirsdag 15. juni 2021 kl: 16:00 Af: RedaktionenEntreprenørarbejdet med at anlægge landstrømsanlæg ved færge-terminalen i København er i gang. Satsningen er et samarbejde mellem Copenhagen Malmö Port og rederiet DFDS med svenske Actemium som entreprenør og Cowi som teknisk rådgiver. Anlægget forventes at være operationelt i sensommeren og vil gøre det muligt for DFDS’ færger Crown Seaways og Pearl Seaways at reducere skibenes CO2 udledning og begrænse støjen, mens de er i havn CMP’s og DFDS’s fælles landstrømsinitiativ går hånd i hånd med begge selskabers ambitioner om at bidrage til at gøre havneaktiviteterne i København mindre miljøbelastende. Når landstrømsanlægget er etableret, bliver det muligt for færgerne at slukke skibets generatorer og reducere udslippene af luftforurenende stoffer samt partikler. - Vi har siden 2019 brugt landstrøm på vores skibe i havnen i Oslo og ser frem til også at kunne nedbringe mængden af luftforurenende stoffer og partikler, når skibene ligger ved DFDS’ terminal i Københavns havn. Vi ved fra Oslo, at det har en særdeles positiv påvirkning for miljøet i og omkring havnen og i særdeleshed for de beboere, der bor tæt på vores terminaler, siger Torben Carlsen, der er administrerende direktør i DFDS. - Lang tids planlægning, projektering og udbud bærer frugt, når landstrømsanlægget tages i drift i slutningen af sommeren. Landstrømsinitiativet er af stor betydning for os og en vigtig milepæl i vores arbejde med at bidrage til FN’s globale holdbarhedsmål. At virkeliggøre dette i tæt samarbejde med DFDS føles rigtigt godt og vi glæder os til at færgerne allerede i sommer kan tilsluttes landstrøm, når de ligger ved kaj i København, siger Barbara Scheel Agersnap, der er administrerende direktør i Copenhagen Malmö Port. Den svenskbaserede entreprenør Actemium etablerer et såkaldt OPS-anlæg (Onshore Power Supply) i København. Det er en løsning for elektriske landbaserede tilslutninger til skibe. Actemium har tidligere etableret 16 OPS-anlæg i Norden - blandt andet det anlæg i Oslo, som DFDS-færgerne benytter i dag. - Vi på Actemium syntes, at dette er en ærefuld opgave og er glade for den tillid vi har fået. I opgaven indgår også, at vi udfører grave og installationsarbejder på pladsen, fjernovervågning, drift og vedligehold. På kajen installeres desuden en fjernmanøvreret kran for tilslutning til færgen i de respektive færgelejer. Vi på Actemium er meget stolte over, hvordan vores OPS-anlæg hjælper vores kunder og brugere til en mere holdbar fremtid, som er mindre afhængig af fossile brændstoffer, siger André Olofsson, der er projektleder på Actemium OPS. Landstrømsanlægget ved DFDS-kajerne er det første landstrømsanlæg i København. Fakta om landstrøm i København:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |