Havn ved Lillebælt har planer om udvidelserTorsdag 3. juni 2021 kl: 10:50 Af: RedaktionenDet største havneudvidelsesprojekt i Fredericia Havns historie vil om få år fordoble containerkapaciteten og dermed skabe basis for, at Fredericia Havn kan håndtere flere containere og godsmængder, der kommer med ro/ro-skibe til havnen. Samtidig understøtte udvidelsesplanerne ADP’s mål om at blive fossilfri i 2030. Udvidelsen kræver en investering på et trecifret millionbeløb Fredericia Havn er et af Danmarks store transport- og logistikknudepunkter med betydelige mængder af import og eksport for virksomheder i den sydlige del af Danmark. Containeraktiviteterne i havnen er i de senere år blevet styrket som følge af de generelt positive konjunkturer og som et resultat af ADP’s transformation, hvor havnen kobles med Taulov Dry Port, som tiltrækker øgede mængder af gods til området via skib og jernbane. ADP har sendt planerne for havneudvidelsen til myndighedsbehandling - herunder VVM-redegørelse og miljøvurdering, som skal være på plads, inden anlægsarbejdet kan gå i gang. Den ny container- og ro/ro-terminal forventes at blive taget i brug sidst i 2024. Fremtidens grønne logistikknudepunkt ADP peger i forbindelse med præsentationen af udvidelsesplanerne på, at kravet om forbedring af virksomheders klimamæssige aftryk øger behovet for mere klimavenlige transportformer. Gennem udvikling og investeringer kan Fredericia Havn og Taulov Dry Port blive et miljømæssigt grønnere transportknudepunkt, som vil stå stærkt i konkurrencen om de stigende containermængder, som følger med efterspørgslen efter klimavenlige transportformer. Fredericia Havn er ligesom andre danske havne med containeraktiviteter koblet sammen med containerhavnene i Hamburg, Bremerhaven og Antwerpen. Dermed er havnene et miljørigtigt alternativ til internationale vejtransport. - Vores containerforretning har de senere år haft rekordhøj volumen, og vores fremskrivninger viser, at den øgede efterspørgsel efter søtransport vil fortsætte i takt med den globale vækst og stigende samhandel konsolideret omkring de store logistikknudepunkter. Vi vil tage del i væksten på det globale containermarked, og derfor har vi brug for en udvidelse af vores havneinfrastruktur i Fredericia, så både arealer, sikkerhed og logistik-flow kan følge med de øgede containermængder. Vi ser allerede nu, at containermarkedet flytter sig i retning af vores transport-korridor, og med den rette infrastruktur, kan vores containerforretning blive dobbelt så stor i årene fremover, siger Rune D. Rasmussen, der er administrerende direktør i ADP A/S. Fakta om havneudvidelsen:
Om ADP A/S:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |