Kinesisk værft leverer svensk ro/pax-skib til dansk rederiMandag 17. maj 2021 kl: 17:00 Af: Jesper ChristensenDet kinesiske værft China Merchants Jinling Shipyard i Weihai i det nordøstlige Kina har leveret ro/pax-skibet »Côte d'Opale« til svenske Stena RoRo seks uger tidligere en planlagt. Skibet, der er det femte ud af i alt ni E-Flexer ro/pax-skibe, som Stena RoRo har bestilt hos det kinesiske værft, er overdraget til danske DFDS, som har langtidschartret skibet, der nu er på sin jomfrurejse til sin fremtidige arbejdsplads på ruten Dove-Calais over Den Engelske Kanal »Côte d'Opale«, der er 214 meter lang og dermed det længste ro/pax på Den Engelske Kanal, ventes indsat i løbet af sommeren. Den vil fungere som en dag-færge, som i stedet for kahytter har ekstra store områder med aktiviteter og plads til passagerer. »Côte d'Opale« har plads til 160 biler og 1.000 passagerer. Skibet er både for og agter særligt designet til kaj-forholdene i de to havne og er også forsynet med en tredie bov-propel for at lette de mange daglige manøvre i havnene. Ud over de ni bestilte ro/pax-skibe har Stena RoRo option på yderligere ro/pax-skibe af E-Flexer-typen. Om Stena E-Flexer:
Om »Côte d'Opale«:
Oversigt over bestilte Stena E-Flexer hos China Merchants Jinling Shipyard:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |