Fransk dæk-koncern satser på brintdrevet transport

Mandag 3. maj 2021 kl: 13:51
Af: Redaktionen

Den franske dæk-koncern, Michelin, ser bæredygtig energi og transport som en del af koncernens aktivitetermere ud over dækproduktion. Derfor har Michelin investeret i brint- og brændselscelleteknologi og gør dermed klar til at træde ud af godt 125 års fokus på gummiblandinger og dæk. Ifølge Michelin Group' koncernchef, Florent Menegaux, ligger meget af virksomhedens fremtid og vækst inden for teknologi til nul-emission transport

Sidste efterår skød Michelin sammen med bildelsproducenten Faurecia over en milliard kroner i et "brintdrevet" joint venture - Symbio - der er nyt selskab, som i 2021 indleder byggeriet af den første fabrik til produktion af brintdrevne motorer i Europa. Målet er, at Symbio skal blive verdensførende inden for brintdrevne motorer til køretøjer, både med mere.


- Vores engagement i brintteknologi og motorsystemer går mere end 15 år tilbage i tiden. Der er en tæt forbindelse mellem Michelin's vision for bæredygtig mobilitet, vores ekspertise omkring materialeudvikling og vores mål om at bidrage til fremtidens biler. Lige nu er vores fokus på den svære balance, det er at kombinere de vaner og behov, vi har som mennesker, med en højere grad af miljø- og klimabeskyttelse i måden vi transportere os på og samtidig skabe værdi for Michelin som virksomhed, forklarer Peyman Sabet, der er administrerende direktør for Michelin i Norden.


Ifølge CEO for Michelin Group, Florent Menegaux, vil en stor del af forretning for den fransk dækvirksomhed ligge uden for klassisk dækproduktion allerede om ti år. Og i det strategiske skifte til nye forretningsområder, spiller brint en nøglerolle for Michelin såvel som for udviklingen over mod bæredygtig energi og transport.


- Vi ser brint som en oplagt vej til at løse tre af de helt centrale udfordringer, som verden står over for lige nu: Henholdsvis en begrænsning af forurening, kraftig reduktion i drivhusgasudledningen og en bæredygtig omstilling af energiforsyningen. Derfor investerer Michelin massivt i at opbygge nye forretningsområder inden for brintteknologi til mobilitet, siger han.


Det er investeringerne i det nye selskab Symbio et konkret eksempel på. Målet for det ny selskab er en markedsandel på 12 procent og en omsætning på over 10 milliarder kroner i 2030. Symbio er i øjeblikket i gang med at udvikle fjerde generation af sine brint-elektriske motorsystemer. Allerede i 2025 vil Symbio efter planen have kapacitet til at producere over 20.000 brint-elektriske motorsystemer årligt.


Fabriksmonteret i franske brintbiler
Symbio har i dag 250 medarbejdere og producerer tre motorsystemer, der matcher forskellige køretøjer kapacitets- og energibehov. Under navnet Symbio’s StackPack systems findes:

  • “S“ Version (10-40 kW): Designet til såkaldt light commercial vehicles, altså fx bybusser
  • “M” Version (40-80 kW): Ligeledes designet til light commercial vehicles, men med større kapacitet og power til for eksempel varebiler og busser
  • “L” Version (80 kW-0.5 MW – multi-stack system): Designet til fx mindre lastbiler og personbiler med mere

Symbios StackPack S system er i dag originalmonteret i to brint-elektriske køretøjer fra Renault: Renault Kangoo Z.E Hydrogen og Master Z.E Hydrogen, som kom på markedet i oktober sidste år.


- Symbio hjælper kunderne med en bred vifte af brint-elektriske energisystemer til både biler, andre køretøjer og både. Målet er at bringe nye, bæredygtige transportmidler ud på markedet hurtigere og mere effektivt. En af Symbios forcer er selvsagt det tætte forhold til Michelin og Faurecia, som kan stille en hel stribe af produkter, serviceydelser og support til rådighed for Symbio i takt med, at virksomheden vokser, forklarer Peyman Sabet.


I juni 2020 annoncerede Michelin, Faurecia og Symbio, at trekløveret var indtrådt som hovedpartnere i MissionH24. Et projekt, der sigter mod at integrere brintteknologi i biler til udholdenhedsløb som for eksempel Le Mans. I den forbindelse har racerbilsproducenten GreenGT udviklet en “Le Mans Prototype”, der er en brint-elektriske bil, som teamet H24Racing skal køre med i blandt andet Le Mans. Ambitionen med MissionH24 er, at 100 procent brintdrevne biler deltager i Le Mans inden 2024.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.