Dansk projekt kan bane vej for betydelig CO2-reduktion fra skibeMandag 19. april 2021 kl: 13:06 Af: RedaktionenEt brændselscellesystem kan ifølge den danske brændselscelleproducent Blue World Technologies blive et vigtigt skridt på vejen mod en CO2-neutral skibsfart. Et nyt EUDP-støttet projekt med deltagelse af flere danske maritime aktører som Maersk Drilling, DFDS, Hafnia og Alfa Laval i Aalborg skal afdække teknologiens potentiale som et reelt alternativ energisystem til hjælpekraft til skibe. Systemet kan levere op til 15 procent af et skibs samlede energiforbrug Projektet, der er støttet af Energistyrelsens Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), skal undersøge, om et nyt brændselscellesystem ved brug af metanol som brændstof kan erstatte oliedrevne generatoranlæg i produktionen af hjælpekraft til skibe og andre applikationer. Hjælpekraft benyttes blandt andet til elproduktion ombord på skibe og kan ifølge Global Maritime Energy Efficiency Partnerships (et projekt under IMO) udgøre op til 15 procent af et skibs totale energiforbrug. Systemet er udviklet af den danske brændselscellevirksomhed Blue World Technologies og skal nu installeres på Alfa Lavals verdensførende testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi i Aalborg, der skal danne rammen om projektet. - Med udgangspunkt i skalerbarheden af vores brændselscellesystemer til bilindustrien er vi overbeviste om, at metanol-brændselscellesystemer kan reducere den maritime klima- og miljøpåvirkning drastisk. Ved at videreudvikle vores teknologi i samarbejde med marinekolleger og ved samtidig at øge vores produktionskapacitet kan vi levere en brændselscelleløsning, der er grøn, operationelt sund og også kommercielt bæredygtig, siger Mads Friis Jensen, der er chief commercial officer og medstifter af Blue World Technologies. Det er Alfa Laval i Aalborg, der ud over at bidrage med testfaciliteter styrer og koordinerer projektet. - Hjælpekraft kan udgøre en relativt stor del af et skibs energiforbrug, og derfor er projektet forbundet med et markant grønt potentiale for søfarten, der står for cirka tre procent af den globale udledning af drivhusgasser, siger Lars Skytte Jørgensen, der er vice president for Technology Development i Alfa Lavals marinedivision. Han betegner projektet som et vigtigt skridt i forhold til at styre søfarten ind i et CO2-neutralt brændstoflandskab på lige fod med Alfa Laval's projekt med faste brændselsceller i SOFC4Maritime-projektet og arbejdet med metanol som skibsbrændstof, som selskabet lige nu tester i stor skala. Store maritime aktører er med Udover Alfa Laval i Aalborg og Blue World Technologies har projektet deltagelse fra flere store maritime aktører. Det gælder blandt andre rederikoncernen DFDS, som i disse år bevæger sig aktivt væk fra fossile brændstoffer og bringer erfaring med fra andre brændselscelleprojekter. - Brændselsceller har potentiale til at fremskynde den grønne omstilling af skibsfarten. Teknologien vil muliggøre en ny generation af meget enkle og pålidelige skibe, der vil være meget lettere at digitalisere end de skibe, vi har i dag. Det åbner op for spændende nye muligheder, siger Jakob Steffensen, der er innovation lead hos DFDS. Derudover deltager Maersk Drilling, der ejer og driver borerigge, og rederiet Hafnia, der ejer en af verdens største produkttankskibsflåder. Fakta om projektet:
Om Alfa Laval: Alfa Laval-koncernen er en førende global leverandør af højkvalitetsprodukter inden for blandt andet varmeoverførsel, separation og væskehåndtering. Alfa Laval er aktiv inden for energi-, marine, føde- og drikkevare- såvel som spildevandsindustrien og tilbyder sin ekspertise, produkter og service til en bred vifte af kunder verden over Om Blue World Technologies: Blue World Technologies udvikler og producerer af methanol-brændselscellekomponenter og -systemer til stationære generatorer og hjælpegeneratorer samt industrier inden for personbiler og tung transport rundt om i verden Brændselscelleteknologien er et grønt alternativ til forbrændingsmotoren og dieselgeneratoren. Som en del af Power-to-X-økosystemet bidrager methanol- brændselscelleteknologien til at løse nogle af de udfordringer i den grønne omstilling, som direkte elektrificering og batterier ikke kan løse alene. Methanol er et flydende brændstof, der enkelt og rentabelt kan lagres i flere år samt transporteres ved hjælp af den eksisterende infrastruktur © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |