Rederier står klar til at aftage CO2-neutralt brændstof til skibeOnsdag 24. februar 2021 kl: 13:26 Af: RedaktionenGrovvarekoncernen DLG bliver en af hovedaktørerne i det hidtil største europæiske Power-to-X-anlæg, som skal bygges i Esbjerg. Planen er at omdanne vindmøllestrøm til ammoniak, som kan indgå i produktionen af grøn gødning til landbruget og som brændstof til skibe. DLG har sammen med andre aktører underskrevet en hensigtserklæring på, at man vil understøtte afsætningen af grøn ammoniak Anlægget i Esbjerg, som efter planen skal stå færdigt i 2026, skal hjælpe landbruget med at gøre fremtidens kunstgødning grønnere, og søfarten med at sejle mere klimavenligt ved hjælp at ammoniak som brændstof. Bag projektet står Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), som ud over at samarbejde med partnere i landbruget og søfarten er gået sammen med en række investorer, Esbjerg Kommune og DIN Forsyning for at realisere projektet. - Det er en markant milepæl for den grønne omstilling i Danmark. Power-to-X-anlægget i Esbjerg bliver et mærkbart løft for udbygningen af Power-to-X i Danmark, som vil tage fart i den kommende tid. Sammen med vores samarbejdspartnere i landbrugs- og skibsindustrien påbegynder vi nu en lang og afgørende rejse i at gøre landbruget og transportsektoren langt mere klimavenlige. Det er fuldt ud nødvendigt for de store klimaambitioner i Danmark og i EU, siger Christian Skakkebæk, der er Senior Partner i CIP. Udover DLG er Arla, Danish Crown, Mærsk og DFDS blandt aktørerne i projektet. Fakta om projektet:
På verdensplan udgør ammoniakproduktion 1,4 procent af CO2-udledningen Anlægget i Esbjerg har et potentiale til at producere 600.000 ton ammoniak, eller hvad der svarer til over 2 gange den danske import. Størstedelen af den ammoniak, der bruges, er produceret på naturgas og er dermed ikke CO2-neutral © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |