VOGNMANDSORGANISATION MENER:
Næste skridt må være 40 tons og fem-akslede lastbilerOnsdag 13. januar 2021 kl: 09:48 Af: Redaktionen Der er efter vognmandsorganisationen DTL's mening sund klimafornuft i at tillade fem-akslede lastbiler med tilladt totalvægt på 40 tons. Men det kræver, at politikerne på Christiansborg beslutter sig for at tillade lastbiler i den størrelse på de danske veje. DTL peger på, at hvis vognmændene skal nå at bestilles nye biler, så de er klar til nye miljøzonekrav om knap et år, skal reglerne ændres meget snart En fremtidig model med fem-akslede 40 tons-lastbiler kræver en ændring af bekendtgørelsen om vægt- og dimensioner. Her skal 32 ton ændres til 40 ton. Hos DTL-Danske Vognmænd ser man intet til hinder for, at politikerne kan sige god for den ændring, som så vil kunne træde i kraft for eksempel pr. 1. juli i år. DTL - Danske Vognmænd har derfor skrevet til transportminister Benny Engelbrecht og til Færdselsstyrelsen, for at gøre dem opmærksomme på vigtigheden af en afklaring. Ikke bare af hensyn til de enkelte DTL-medlemmers konkrete investeringer, men også fordi beslutningen om at tillade fem-akslede lastbiler på 40 tons totalvægt efter DTL's mening vil være til fordel for miljøet og dermed bidrage til regeringens ambitioner om reduceret CO2-udslip. - Med de lange leveringstider, der er på nye lastbiler, så haster det med at få en sådan beslutning meldt ud, så lastbilerne med fem aksler og 40 tons kan bestilles hjem, siger administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik Østergaard. - Angiveligt ligger der allerede en færdig rapport hos myndighederne om spørgsmålet, og så vidt vi er orienteret, så skulle konklusionen være positivt indstillet overfor fem-akslede 40 tons lastbiler, siger han videre. Det handler imidlertid ikke kun om vognmændenes pengepung. DTL peger på, at fem-akslede 40 tons lastbiler vil være en betydelig gevinst for klimaet. - Transporterhvervet arbejder jo hele tiden på at finde veje til mere effektiv transport og logistik, for eksempel optimering af kørselsmønstre, kapacitetsudnyttelsen og levering af varer i ydertimerne. Men det kan altså også skabes ved længere vogntog og øget totalvægt af selve køretøjerne. Og derfor bliver behovet for en afklaring presserende, påpeger Erik Østergaard. Dobbelttrailere bør også indgå I henvendelsen til ministeren og myndighederne slår DTL-Danske Vognmænd på særligt to spørgsmål:
I sin henvendelse til transportministeren og de relevante myndigheder, har DTL tilkendegivet, at det er ønskeligt om 40 tons på 5 aksler er tænkt til alle lastbiler og formål, og at hvis man ønsker at give øget totalvægt til særligt (klimavenlige lastbiler, med tungere fremdriftsteknologi, så må man gå højere op - for eksempel til 42 tons på fem aksler. ![]() © Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |