Produktionen bliver fossilfri på ti store anlæg

Torsdag 19. november 2020 kl: 12:23
Af: Redaktionen

Produktionen bliver fossilfri på ti store anlæg

Den svenske lastbil-, bus- og motorproducent Scania, der er en del af VW-koncernen, har gennemført sit mål om senest i 2020 at overgå til fossilfri produktion på sine ti største produktionsanlæg, der er placeret forskellige steder rundt om i Verden

Det sidste af Scania's store produktionsanlæg, der manglede i udfasningen af fossil energi til produktionen, ligger i Tucumán i Argentina. Fremover vil produktionsanlægget, der leverer transmissionskomponenter til Scania's globale produktion af lastbiler, busser samt industri- og marinemotorer, få sin energi fra en stor vindmøllepark.


- Vi har arbejdet hårdt for at nå målet om at udfase fossilt produceret elektricitet i vores egen produktion, siger Leif Borgstedt, der er Senior Energy Advisor i Scania.


- Fremover får vi udelukkende leveret elektricitet fra en række lokale energileverandører, der giver garanti og udsteder bæredygtighedscertifikater for elektricitetens oprindelse fra vedvarende energikilder som vandkraft, vind- og solenergi, siger han.


Af Scanias ti største produktionsanlæg ligger de tre i Sverige, to i Holland samt et i henholdsvis i Argentina, Brasilien, Finland, Frankrig og Polen. Sammenlagt har de ti produktionsanlæg et energiforbrug på knap 450.000 MWh. Overgangen til fossilfri elektricitet svarer til en årlig reduktion på 33.000 tons CO2. I 2019 producerede Scania 91.700 tunge lastbiler, 7.800 store busser samt 10.200 kraftige industri- og marinemotorer.


- Scania har lagt en ambitiøs plan for reduceringen af CO2-belastning fra vores aktiviteter og arbejder med vores godkendte Science Based Targets som rettesnor for de kommende år, siger Andreas Follér, Head of Sustainability hos Scania.


- Disse mål omfatter ikke kun vores egne aktiviteter, men inkluderer også reduktionsmål for de indirekte emissioner, der stammer fra de køretøjer og services, vi leverer, siger han.


I 2025 tilstræber Scania at have halveret udledningen af CO2 fra sine industrielle og kommercielle aktiviteter sammenlignet med 2015. En tilsvarende reduktion forventes opnået for de lastbiler, busser og motorer, som Scania leverer frem til 2025, opgjort pr. transporteret enhed.


- Overgangen til udelukkende at anvende fossilfri elektricitet i vores industrielle og kommercielle aktiviteter er en vigtig milepæl på vores bæredygtigheds-rejse og er en klar manifestation af vores forpligtelse til at nå de videnskabeligt baserede mål, vi har sat os, påpeger Andreas Follér.


CO2-udslippet omfatter i de fleste sammenhænge også andre drivhusgasser - eksempelvis methan og lattergas. Derfor er betegnelsen CO2e, der er en forkortelse for CO2-ækvivalenter og en måde at måle udledningen af drivhusgasser, den mest korrekte. Her på transportnyhederne.dk og i Magasinet Bus er vi opmærksomme på forholdet. Vi vil i langt de fleste tilfælde bruge betegnelsen CO2-udslip for udslip af drivhusgasser.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.