Transportministeriet har opdateret retningslinier for godstransport i NordjyllandSøndag 8. november 2020 kl: 22:52 Af: RedaktionenSom følge af, at der i en række Nordjyske kommuner er identificeret en muteret form for Covid-19 virus, meddelte myndighederne 5. november, at en række restriktioner vil blive indført i Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Vesthimmerland, Thisted og Læsø kommuner fra mandag 9. november til og med 3. december Formålet med restriktionerne er at forhindre den muterede covid-19 virus i at sprede sig til resten af Danmark og verden. På den baggrund opfordrer Transport- og Boligministeriet transport- og logistiskvirksomheder samt chauffører, der transporterer gods til, fra, i og igennem de 7 kommuner til at organisere kørslen ud fra en række retningslinjer, der balancerer hensynet til folkesundheden og til opretholdelse af forsyningskæderne. Grundlæggende retningslinjer: Godskørsel til, fra og igennem Nordjylland
Særligt for chauffører og transportarbejdere bosiddende i de 7 kommuner:
Særligt for virksomheder beliggende i de 7 kommuner:
Spørgsmål og svar: Er der begrænsning på typen af gods, der må transporteres ind og ud af de 7 kommuner? Svar: Nej. Der er ikke nogen restriktionerne for så vidt angår typen af gods. Opfordringerne er rettet mod chaufførerne, der transporterer godset, og hvor disse er bosiddende. Der gælder således en kraftig opfordring til, at transport af gods til og fra og igennem disse kommuner, i videst muligt omfang udføres af chauffører bosat uden for de 7 kommuner. Hvis chaufføren er bosat i en af de 7 kommuner, går opfordringen på, at der i videst muligt omfang kun transporteres gods internt i de 7 kommuner. En virksomhed beliggende uden for de 7 kommuner benytter chauffører bosiddende i de 7 kommuner, hvordan skal virksomheden kunne følge retningslinjerne? Svar: Virksomhederne opfordres til at finde alternative løsninger i peri-oden frem til og med den 3. december. Dette kan f.eks. indebære brug af vikarer, som er bosiddende i andre end de 7 kommuner. Hvis der er tale om chauffører med kritisk funktion, kan virksomheden benytte chauffører bosiddende i de syv kommuner. Der er dog stadig en klar opfordring til, at virksomheden i videst muligt omfang benytter sig af vikarer bosiddende i andre kommuner og vurderer, om den pågældende godstransport kan karakteriseres som kritisk, hvis ikke det er muligt at finde en vikar. Hvilke personer anses for at have en kritiske funktion? Svar: Med kritiske funktioner sigtes der blandt andet til personale ansat i sundheds- og plejesektoren, ældreplejen, børne- og undervisningssek-toren, politiet, kriminalforsorgen, forsvarets myndigheder, beredskabet, kødkontrollen, på området for socialt udsatte, til pelsning og aflivning af mink og til opretholdelse af den nødvendige forsyningsvirksomhed, herunder f.eks. fødevareforsyningen, dagligvaremarkedet, apotekervæsen, energi, vand, affaldshåndtering, tele- og IT-infrastruktur, finansielle infrastruktur. Endeligt bemærkes det, at der er tale om anbefalinger og at det derfor er op til transportørerne i den konkrete situation at vurdere om transporten er kritisk (hvis ikke det er muligt at finde chauffører uden for de 7 kommuner eller flytte tidspunktet for transporten). Interesserede kan hente et dokument med anbefalingerne, der kan udskrives og medtages i førerhuset eller hænges op på kontoret her: ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |