REDERIORGANISATION:

Antallet af ordre på nye skibe ligger meget lavt

Onsdag 21. oktober 2020 kl: 11:41
Af: Redaktionen

Ikke siden 1989 er der bestilt færre nye handelsskibe på verdens værfter. Organisationen Danske Rederier vurderer, at de tynde ordrebøger er en god nyhed for danske rederier, da en færre skibe i verdens handelsflåde er med til at holde fragtraterne oppe

Lysten til at bestille nye container-, tank- eller tørlastskibe er blevet markant mindre i år end i de tidligere år. Det konstaterer Danske Rederier, der har set på, hvor mange skiber, rederier over hele verden har bestilt på verdens værfter.


Ifølge Danske Rederier har den globale ordrebog for handelsskibe i øjeblikket en samlet størrelse på 150,3 millioner DWT (dead weight tonnage), hvilket svarer til 7,1 procent af den nuværende samlede globale handelsflåde. I 2020 er der indtil nu lagt nye ordre på handelsskibe for en størrelse på 26,5 millioner DWT, hvilket nærmer sig niveauet i 2016 på 30 millioner DWT.


Den nye analyse fra Danske Rederier viser, at det er den laveste andel af nybyggede skibe siden 1989. Organisationen understreger, at tendensen generelt har været faldende siden 2009 - dog med et lille knæk på kurven i 2014.


- Selvom vi elsker nye skibe, så er det en god nyhed, at der ikke er bestilt flere nye skibe, end analysen viser. Kommer der for mange nye skibe ud i et i forvejen presset marked, tvinger det fragtrater ned, og det er vi selvsagt ikke interesseret i, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.


De danske rederier har også holdt igen med ordrerne, og har bestillinger på 45 procent færre skibe i oktober i år end samme tid sidste år. I øjeblikket er der bestilt 51 fartøjer svarende til 1,5 millioner DWT.


Bedre udgangspunkt
Tilbageholdenheden med at bestille nye skibe giver et bedre udgangspunkt for at klare sig hurtigere igennem coronakrisen end finanskrisen i 2008/2009, lyder vurderingen fra Danske Rederier, som peger på, at den globale ordrebog med bestillinger på nye skibe toppede i 2009 med et omfang, der svarede til 52 procent af den daværende globale flåde.


- Sagt med forbehold, da vi stadig står midt i coronakrisen, så er udgangspunktet for rederierne langt bedre nu end midt i finanskrisen. Dengang blev der søsat alt for mange nye skibe, og udbud og efterspørgsel blev skævvredet i årene efter, og gjorde det svært for rederierne, siger Jacob K. Clasen.


Interesserede kan se Danske Rederiers analyse af ordrebøgerne hos verdens værfter her:








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.