Energiselskab er klar med investeringer i ladeinfrastrukturenMandag 5. oktober 2020 kl: 13:39 Af: RedaktionenDer skal 750.000 elbiler ud på de danske veje inden 2030. Sådan lyder en af Elbil-kommissionens anbefalinger. Ifølge energiselskabet E.ON, der blandt andet leverer ladestandere og -systemer, bygger anbefalingen på en række antagelser, ikke er aktuelle længere og undervurderer behovet. E.ON peger på, at selskabet er klar til at understøtte udrulningen af elbiler med investeringer i ladeinfrastrukturen Ifølge E.ON kører der i dag omkring 20.000 elbiler på de danske veje. Ifølge Elbil-kommissionens første delrapport, der udkom midt i september, skal det tal op på 750.000 elbiler inden 2030. Danmarks største udbyder af ladeinfrastruktur, energiselskabet E.ON, vurderer, at 750.000 elbiler er for lidt, hvis klimamålene skal nås, og at selskabet står klar til at understøtte ambitionen om 1,5 millioner elbiler i 2030. E.ON har indtil videre investeret et trecifret millionbeløb i den danske ladeinfrastruktur og står klar til at opjustere investeringerne i takt med at efterspørgslen stiger. - De seneste år har vi udrullet over 1.600 offentlige ladepunkter og hurtigladere langs motorvejsnettet. Det har vi gjort, fordi det er altafgørende, at ladeinfrastrukturen hele tiden er et par skridt foran antallet af elbiler. Vi står fortsat klar med investeringer, men efterspørgslen skal selvsagt også være der, siger Troels Kent Christensen, der er forretningschef i E.ON. Han peger på, at Klimarådet tidligere på året anbefalede 1,5 millioner elbiler i 2030. De 750.000 elbiler, der er 38 gange så mange som i dag, vil det ifølge Elbil-kommissionens tal sænke CO2-udledningerne med 0,9 millioner ton i 2030. Til sammenligning kræver den politisk vedtagne 70 procents-målsætning i 2030, at CO2-udledningerne sænkes med 20 millioner ton. Kort før sommer vedtog Folketinget to større klimaaftaler. Én indenfor industri- og energiområdet og én indenfor affaldsområdet. Klimaaftalerne forventes sammenlagt at reducere CO2-udledningerne med 3,4 millioner ton frem mod 2030, hvilket efterlader 16,6 millioner ton, der skal hentes fra andre sektorer. Disse CO2-reduktioner skal primært hentes i landbruget og transporten, som udleder henholdsvis omkring 11 millioner ton og 13 millioner ton. - Selv hvis vores transportsektor var fuldstændig CO2-fri i 2030, så ville det stadig efterlade landbruget med en historisk stor opgave. Matematikken er egentlig ret nem. Vi har ingen realistisk chance for at nå vores klimamål, hvis man kun planlægger efter 750.000 elbiler i 2030, siger Troels Kent Christensen, der samtidig vurderer, at Elbil-kommissionen overvurderer den egentlige omkostning ved elektrificeringen af transporten. E.ON opsætter løbende ladestandere, hvor behovet er størst, og er fortsat klar til at investere yderligere i ladeinfrastrukturen til elbilister, taxier, delebilsordninger og erhvervskunder. Den anden delrapport, der omhandler ladeinfrastruktur forventes offentliggjort til nytår. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |