Asfalt er mere end bæredigt med hensyn til trafikken

Torsdag 1. oktober 2020 kl: 11:31
Af: Redaktionen

Asfalt er mere end bæredigt med hensyn til trafikken
Henrik Majlund, Vejdirektoratet, Rene Hvidbak Sørensen, Vejdirektoratet, Finn Thøgersen, Vejdirektoratet, Niels H. Carstensen, ansvarshavende chefredaktør og direktør v. Nordiske Medier.

Vejdirektoratet har fået Innovationsprisen ved Building Awards 2020. Vejdirektoratet fik prisen for sine forsøg med at udvikle en mere bæredygtig genbrugsasfalt, det såkaldte Bitumen Stabiliseret Materiale

Formålet med forsøgene med denne asfalttype er at udvikle en mere bæredygtig metode til at reparere eller udskifte de bærelag, der ligger lige under asfalten på vejene. Og den har dermed potentialet til at udgøre endnu et redskab i den grønne omstilling af hele vejbranchen.  
 

Eller som juryen formulerer det: 
 
“Vejdirektoratets udvikling af nye mere bæredygtige belægninger til danske veje er banebrydende og bringer anlægssektoren i en god retning. Initiativet demonstrerer hvordan fantastisk innovation af nye materialer til et cirkulært byggeri går hånd i hånd med fokus på kvalitetsstyring. Udviklingen har stort potentiale, og tegner til at være skalérbar til internationalt."
 

Søren Andersen, der er områdechef i Vejdirektoratet, glæder sig over, at Vejdirektoratets forsøg med genbrugsasfalten honoreres af juryen bag Building Awards.  
 
- Alle ved, at transportsektoren er en af de store klimasyndere herhjemme, men vi bestræber os i Vejdirektoratet hele tiden på at udvikle grønnere og mere miljøvenlige arbejdsmetoder. Dette gælder ikke mindst i arbejdet med at reparere og vedligeholde vejene, siger siger Søren Andersen og fortsætter:


- Vi bruger rigtig mange råstoffer til at reparere vores veje – ligesom selve transporten af råstofferne også er yderst ressourcekrævende. Med denne nye metode kan vi forhåbentlig nedsætte CO2-emissionen ved reparation af vejenes bærelag markant.

 
Helt konkret handler den nye metode om, at man fræser vejens gamle bærelag og blandt andet blander det med nogle få procent ny bitumen, som binder de gamle bærelagsmaterialer sammen. Herved opnås et nyt bærelagsmateriale - et såkaldt bitumenstabiliseret materiale (BSM) - der kan udlægges på samme sted som et nyt holdbart bærelag for vejen.  


- Denne metode giver os flere fordele, siger Søren Andersen og tilføjer:


- Dels kan vi genbruge vejens gamle bærelag, hvilket betyder, at vi slipper for at udvinde nye råstoffer. Og dels kan vi producere det nye bærelag på stedet, hvilket betyder at også den ressourcetunge transport falder bort.

 
Der er tidligere blevet eksperimenteret med metoden i udlandet, primært USA og Sydafrika. I Danmark er Vejdirektoratet i samarbejde med entreprenørvirksomhederne SR-gruppen og Arkil i gang med at udvikle konceptet, så det passer til danske klima- og vejrforhold og lever op til de hjemlige vejregler.
 

Søren Andersen tør ikke at gætte på den specifikke CO2-besparelse, som metoden medfører. Tidligere estimater anslår, at BSM-metoden kan spare mellem 70 til 90 procent af CO2-emissionen ved reparationer af vejes nedbrudte bærelag. Men det vil Vejdirektoratets områdechef ikke garantere.  
 

- Nu er vi i gang med forsøg med den nye metode, og så vil vi naturligvis også prøve at vurdere, hvor stor energibesparelsen er. Men det afhænger nok ved hvert vejarbejde af konkrete omstændigheder, blandt andet omfanget af den transport, man sparer, siger han. 


- Der er dog ingen tvivl om, at metoden potentielt kan give os en betydelig CO2-gevinst og ikke mindst et meget mindre forbrug af råstoffer.




 







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.