REDERIORGANISATION:

Dansk skibsfart har kurs mod et udfordrende år

Torsdag 28. maj 2020 kl: 12:31
Share  


Af: Redaktionen

Danske Rederier har bedt en række ledere fra rederierne om at se et år frem i tiden og komme med udsigterne for deres virksomheder. Seks ud af ti forventer fald i omsætningen

2019 blev et rekordår for dansk skibsfart med en samlet eksport på lige over 207 milliarder kroner. Det var det hidtil højeste niveau, og siden 2016 er eksporten kun steget. Men forventningerne til 2020 er i lyset af corona-tiden blevet mere afdæmpede end i de seneste år. Danske Rederier har i en rundspørge spurgt lederne i danske rederier, hvordan de ser på udsigterne for det kommende år.


62 procent svarer, at de forventer et fald i omsætningen de kommende 12 måneder. Til sammenligning troede otte procent på et fald, da de blev spurgt om det samme i 2019.


- Skibsfarten er hårdt ramt af corona-krisen, og det er tåget farvand, vi sejler ind i. Svarene er et udtryk for, at verdensmarkedet er bremset op, og at fragtraterne på en lang række områder må forventes at blive lavere, siger formand for bestyrelsen i Danske Rederier og administrerende direktør for TORM A/S, Jacob Meldgaard.


Han understreger, at selvom krisen vil ramme skibsfarten markant, er man som branche bedre rustet i dag, end man eksempelvis var før finanskrisen i 2008/2009.


- Et afgørende punkt er, at verdensflådens samlede størrelse passer bedre til efterspørgslen i dag, end den gjorde i 2009. Dengang var der ganske enkelt for mange skibe, og der lå samtidig bestillinger hos værfterne på, hvad der svarede til halvdelen af verdensflåden. Kapaciteten passer meget bedre i dag, og derfor er der grund til at tro, at det vender hurtigere, siger Jacob Meldgaard.


Coronavirus giver udfordringer
Ud over at påvirke verdensmarkedet giver corona-virussen nogle praktiske udfordringer for rederierne. 89 procent svarer, at de i nogen grad, i høj grad eller i meget høj grad oplever operationelle udfordringer i forbindelse med coronavirus. Det er især problemer med besætningsskift og adgangen til havnene, der bliver nævnt. Men også adgangen til lægehjælp og teknisk hjælp i havnene nævnes.


- Det kommende år bliver udfordrende, men vi kommer ikke til at gå på grund. Der er dele af skibsfarten, som i øjeblikket tjener gode penge under krisen. Dansk skibsfart har klaret sig gennem utallige kriser, og har ikke alt for mange nye skibe på vej, så jeg er fuld af fortrøstning over, at vi også denne gang kommer godt ud på den anden side, siger Jacob Meldgaard.


Interesserede kan se Danske Rederiers årskrift 2020 her:

 
Fakta om dansk skibsfart - og om udsigten 12 måneder frem:
  • Danmark er verdens femte største søfartsnation målt på opereret tonnage
  • Skibsfart er Danmarks største eksporterhverv. Sidste år eksporterede rederierne for over 207 milliarder kroner
  • Kapaciteten for den samlede verdensflåde var i 2009 på 580.000 bruttoton (BT), og den globale ordrebog på nybyggede skibe lød på 48 procent af den samlede kapacitet. I maj i år var den samlede globale ordrebog på ni procent af den samlede verdensflåde på nu 1.411.510.000 BT

Danske Rederier har spurgt en række administrereden direktører (CEO’er) fra rederierne om udsigterne 12 måneder frem i tiden:
  • Over 62 procent forventer fald i omsætningen
  • 55 procent forventer en negativ udvikling i fragtrater
  • 100 procent har oplevet operationelle udfordringer med COVID-19 (fx adgang til havne + besætningsskift)
  • 100 procent forventer fremover, at corona vil give operationelle udfordringer - størstedelen dog kun i mindre grad
  • 100 procent af rederierne forventer negative økonomiske konsekvenser som følge af coronakrisen i en eller anden grad (61 procent i mindre eller nogen grad)
  • 78 procent mener, at handelskrigen mellem USA og Kina og/eller EU vil påvirke negativt eller meget negativt




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.