Transportorganisationer opfordrer EU-politikere til at handle

Tirsdag 12. maj 2020 kl: 13:53
Af: Jesper Christensen

Europæiske politikere drøfter i øjeblikket at øge målet om at reducere drivhusgasemissioner fra 40 procent til 50/55 procent eller endda 65 procent i 2030. Tre transportorganisationer, der omfatter vognmandsforeninger fra Frankrig, Tyskland, Danmark, Norge, Sverige og Finland, fremhæver, at tiden til lange debatter om mål for reduktion af emissionerne er forbi. De peger på, at alle transportrelaterede sektorer - energiforsyningssektoren, tankstationer og tjenesteudbydere - har brug for en strategisk køreplan med en bindende ramme for indførelse af miljøvenlige teknologier. - Vejtransportsektoren har brug for at kende den vej, den skal tage for at foretage de rigtige investeringer og effektivt deltage i et grønt samfund, lyder der fra organisationerne, der samlet har 28.000 vognmandsvirksomheder som medlemmer

De tre organisationer - nordiske NLA, franske FNTR og tyske BGL - peger på, at en "dekarbonisering" af transportsektoren er en afgørende og stor udfordring. Men transporterhvervet kan ikke klare den alene. De tre organisationer peger på, at vejtransportsektoren, der hovedsageligt består af små og mellemstore familiedrevne virksomheder, har arbejdet hårdt i over 20 år for at sikre sikker og miljøvenlig transport ved at reducere udslippet af partikler, NOX’er og CO2 og skære ned på brændstofforbruget.


Organisationerne fremhæver, at transportvirksomhederne, som her i corona-tiden har vist deres vigtige betydning, har forpligtet sig til yderligere at reducere drivhusgasemissioner for at bekæmpe den globale opvarmning. Derfor opfordrer de tre organisationer de europæiske lovgivere til at have en pragmatisk tilgang og skabe passende økonomiske incitamenter samtidig med, at de sikrer fair grænseoverskridende konkurrence.


Ifølge NLA, FNTR og BGL skal de europæiske politikere definere rammebetingelser og pege på energikilderne for fremtidens vejtransport for at give alle involverede parter et pålideligt signal for fremtidige investeringer: planlægning af sikkerhed for medlemslandene til harmoniseret implementering, for producenterne til videreudvikling af passende teknologier, til energileverandører til at udvide forsyningsinfrastrukturen og i sidste ende for transport- og logistikvirksomhederne at forberede sig på fremtidige ændringer.


Med de rigtige statslige incitamenter eller programmer til at fremskynde introduktionen af ​​miljøvenlige teknologier på markedet kan vejtransportører omsætte de tilgængelige miljøvenlige teknologier i praksis. På denne måde vil Europa hurtigt kunne tage nye teknologier i brug for at gøre transportsektoren mere miljøvenlig.


- Vi er parate til at gøre vores del, som andre transportformer også skal, lyder det samlet fra NLA, FNTR og BGL. 


De tre organisationer ser frem til en tæt dialog med EU-Kommissionen, EU-medlemsstaterne og EU-Parlamentet.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.