VOGNMANDSORGANISATION:

Håndholdt mobilsnak er bandlyst - men distraktionerne kan være mange

Onsdag 19. februar 2020 kl: 12:14
Af: Redaktionen

Knap tre procent af lastbilchaufførerne taler i håndholdt mobiltelefon under kørslen. Det viser en landsdækkende undersøgelse foretaget af Rigspolitiets Nationale Færdselscenter i 2019. Det er ikke acceptabelt, lyder det fra vognmandsorgnisationen DTL – Danske Vognmænd, som peger på, at lastbilerne har udviklet sig til kørende kontorer - og det udfordrer chaufførernes opmærksomhed

DTL fremhæver, at undersøgelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter viser, hvad 20.000 trafikanter foretager sig bag rattet. Den slår fast, at 0,8 procent af alle førere af personbiler og varevogne under deres kørsel taler i håndholdt mobiltelefon, mens bilen er i fart. Undersøgelsen konkluderer også, at det særligt blandt chauffører i de tunge køretøjer - især lastbiler - er et problem. Blandt lastbilchauffører taler 2,7 procent i håndholdt mobiltelefon.


Klar arbejdsgiverforpligtelse
Selv om brugen af håndholdt mobiltelefon under kørsel er faldet siden en tilsvarende undersøgelse i 2017, er den håndholdte vane for meget, mener man hos DTL.


- Vi tager skarpt afstand til brugen af håndholdt mobiltelefon, men vi glæder os over, at brugen af håndholdt mobiltelefon blandt lastbilchauffører trods alt er faldet. Det tillægger vi den opstramning, som har været i den mellemliggende periode, hvor det nu koster klip i kørekortet. Der skal slås hårdt ned på brugen af mobiltelefon, siger underdirektør Frank Davidsen fra DTL.


Frank Davidsen, der har en fortid som politimand, understreger, at udgangspunktet er, at man kører bil, når man kører bil og ikke foretager sig så meget andet. 


- Og så er håndholdte telefoner i øvrigt bandlyst. Vi vil ikke se det! Det er en klar arbejdsgiverforpligtelse at gøre noget ved det. At oparbejde en sikkerheds- og forebyggelseskultur er lige så nødvendigt hos en vognmand som på en byggeplads eller i en produktionsvirksomhed. Der findes i dag flere håndfrie løsninger såsom Bluetooth, siger han.


Både pisk og gulerod
Frank Davidsen mener samtidig, at der kan være brug for lige dele pisk og gulerod.


- Mange chauffører er væk i mange flere timer fra familien, end folk med ”normalt” arbejde. Det burde være sådan, at erhvervschauffører var undtaget fra skat på arbejdsgiverbetalt telefon, så de kunne bruge arbejdsgiverens telefon også til privatopkald. Dermed kunne vognmanden med større ret helt forbyde privattelefonen i lastbilen. Skal vi videre, er det et spørgsmål om at afveje de trafiksikkerhedsmæssige hensyn over skatteprovenuet, siger han.


Undersøgelsen viser også, at hvor cirka 8 procent af førerne af personbiler og varevogne foretager sig distraherende handlinger, når de kører på vejene, så er det tilsvarende tal for de tunge køretøjer - især lastbiler - 18,7 procent. Det er udover håndholdt mobilsnak eksempelvis indstilling af GPS, spise, drikke eller lignende. Frank Davidsen mener i den forbindelse, at man må sondre mellem de forskellige aktiviteter.


- Chaufførens opmærksomhed skal altid være på vejen. At drikke kaffe under kørslen virker mindre farligt end at anvende mobiltelefon. Derfor er det heller ikke ulovligt, og det kan måske ligefrem have en opfriskende virkning og modvirke de mange monotone timer bag rattet. At hælde kaffe i koppen fra en termokande under kørslen er derimod utilgiveligt, lyder det fra Frank Davidsen.


Rullende kontorer
Frank Davidsen påpeger, at elektroniske fragtmeddelelser og GPS-navigation i øvrigt udgør en stadig større del af chaufførens hverdag. Lastbilerne har med tiden udviklet sig til rullende kontorer, hvor det er muligt at lave hurtige, administrative ekspeditioner.


- Over telefoner og tablets kan der efterhånden sendes rigtig mange meddelelser til chaufføren - og afkræves rigtig mange svar. Problemet er bare, at chaufføren ikke sidder bag et skrivebord, men har ansvaret for et tonstungt køretøj, der bevæger sig gennem trafikken. Det hører derfor med til ledelsesansvaret, at chaufføren ikke forstyrres unødigt eller afkræves svar, mens bilen er i bevægelse. Også her har vognmanden ansvaret for kulturen omkring sikkerhed på vejene, siger Frank Davidsen.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.