Spansk leverandør til DSB viser illustrationer af nye vogneTorsdag 6. februar 2020 kl: 12:28 Af: Redaktionen![]() Onsdag kunne vi her på transportnyhederne.dk fortælle, at DSB med politisk opbakning har bestilt otte komplette standardvognstammer med en kapacitet på over 440 sæder hver samt reservedele i 16 år hos den spanske producent af tog og togvogne. Kontrakten er en rammeaftale, der giver DSB mulighed for at købe flere enkeltvogne og fulde vognstammer efter behov Togvognene er baseret på en gennemprøvet platform, der er fuldt kompatibel med infrastrukturen i eksempel Tyskland og andre europæiske lande. Vognene, der understøtter DSB’s planer for at nedbringe CO2-udledningen, kendetegner sig ved lav vægt og høj effektivitet. De valgte togvogne er baseret på den konventionelle intercity-platform Talgo 230, som blev valgt af tyske Deutsche Bahn for få måneder siden. Talgo peger på, at koncernens materiel gør det muligt at nedbringe energiforbruget med op til 30 procent sammenlignet med standarden i industrien. Det skyldes blandt andet Talgo’s teknologi bag samlingen af togene, der er udviklet af den spanskbaserede virksomhed, og som gør det muligt at fremstille meget lettere vogne. Det understøtter yderligere reduktion af CO2-udledningen fra togtransporten - der i forvejen er den mest bæredygtige transportform DSB får en togtype, der er kompatibel med flere systemer og forberedt til drift på tværs af landegrænser når og hvor som helst, hvilket været afgørende for indgåelsen af aftalen. Talgo 230-vognsættene er gennemprøvede og lever op til de tekniske krav i Danmark og Tyskland, mens de også efterlever den fælleseuropæiske standard (kendt som TSI’er). De bestilte vognstammer vil blive indsat på den internationale strækning, der forbinder København med Hamborg, som er et af de travleste jernbaneknudepunkter i Tyskland. Talgo 230-modellen leveres til DSB med standardsporvidde og en makshastighed på 200 km/t med brede kupéer, der tilbyder passagererne bedre plads sammenlignet med andre tog. Om Talgo 230:
Om Talgo:
![]() ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |