Flere busser og lastbiler er kørt over Øresund

Onsdag 30. oktober 2019 kl: 10:23
Af: Redaktionen

I løbet af årets første tre kvartaler er fragt- og bustrafikken over Øresundsbron steget, mens personbilstrafikken er faldet en smule. To trafikrekorder i sommertrafikken på Øresundsbron bidrager til et forbedret driftsresultat for årets første ni måneder sammenlignet med samme periode sidste år

Øresundsbro Konsortiets resultat får årets første tre kvartaler blev på 1.004 millioner danske kroner før værdiregulering, hvilket er en forbedring på 47 millioner danske kroner sammenlignet med samme periode sidste år. 


Vejtrafikken over Øresundsbron faldt marginalt med 0,5 procent i perioden januar-september 2019 sammenlignet med de første tre kvartaler sidste år. Fragttrafikken steg med 3,3 procent, hvilket svarer til en vækst på 46 lastbiler per døgn. Bustrafikken fortsatte også med at stige - i tredje kvartal steg denne trafik med 3,9 procent sammenlignet med samme periode sidste år.


Fritidstrafikken steg med 2,8 procent, mens bilpendlingen faldt med 3,3 procent. Totalt set er personbilstrafikken faldet med 0,8 procent i årets første ni måneder. I gennemsnit passerede 21.125 køretøjer per døgn sammenlignet med 21.236 køretøjer i samme periode sidste år. 


- Året begyndte med et mindre fald i trafikken, men to trafikrekorder indledte tredje kvartal. Takket være en stærk sommertrafik og succesfulde satsninger på fritidstrafikken lander vi i det store og hele med samme trafikmængde som sidste år, siger Caroline Ullman-Hammer, der er administrerende direktør for Øresundsbron.  


Vejtrafikindtægterne er steget med 2,3 procent til 1.163 millioner danske kroner i årets første ni måneder sammenlignet med samme periode sidste år. Driftsomkostningerne steg fra 186 til 191 millioner danske kroner, og renteomkostningerne faldt med 31 millioner danske kroner. Det giver samlet set et driftsresultat på 1.153 millioner danske kroner, hvilket er en forbedring på 16 millioner danske kroner. Øresundsbro Konsortiet fastsætter priserne i danske kroner, og SEK-kursen omregnes ikke til danske kroner på daglig basis, men kun ved vedvarende og større kursændringer. Den svage svenske krone har derfor indflydelse på vejtrafikindtægterne i perioden.


Den svage svenske valuta har også indflydelse på fritidstrafikken over Øresundsbron - de svenske BroPas-kunders fritidsture er faldet, mens danskernes fritidsture til Sverige er steget. 






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.