STATSSTØTTE:

Offentlig finansiering af den faste forbindelse over Femern Bælt bliver undersøgt

Mandag 17. juni 2019 kl: 11:00
Af: Redaktionen

EU-Kommissionen har indledt en tilbundsgående undersøgelse for at slå fast, om den offentlige finansieringsmodel for den faste forbindelse over Femern Bælt er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Baggrunden er, at Den Europæiske Unions Ret tidligere annullerede en tidligere kommissionsafgørelse om godkendelse af støtten

- Femern Bælt-forbindelsen vil bidrage til den grænseoverskridende integration af de to regioner, som den vil forbinde. EU-Kommissionen har tidligere godkendt støtteforanstaltninger til finansiering af forbindelsen i 2015, men Retten annullerede denne afgørelse, idet den fandt, at EU-Kommissionen burde have indledt en tilbundsgående undersøgelse, siger EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager.


- Med indledningen af en sådan undersøgelse opfordres alle interesserede parter til at give deres input, som vil gøre det muligt for EU-Kommissionen at vedtage en ny, velfunderet endelig afgørelse, siger hun videre.


EU-Kommissionen har på grundlag af EU's statsstøtteregler indledt en tilbundsgående undersøgelse af Danmarks offentlige finansieringsmodel for den faste jernbane- og vejforbindelse over Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland.


Den faste jernbane- og vejforbindelse over Femern Bælt et nøgleelement i færdiggørelsen Nord-Syd-forbindelsen mellem Centraleuropa og de nordiske lande. Femern-forbindelsen omfatter en tunnel under havet mellem Rødby på Lolland i Danmark og Puttgarden i Tyskland og de tilhørende jernbane- og vejforbindelser på land. Tunnellen bliver ca. 19 km lang og skal bestå af en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane og en firesporet motorvej.
På grundlag af en mellemstatslig aftale mellem Danmark og Tyskland vil Danmark blive eneejer og bære den fulde risiko for finansieringen af den faste forbindelse samt for opgraderingen af de danske vej- og jernbaneforbindelser på land. Tyskland har ansvaret for finansieringen og opgraderingen af egne landanlæg og er ikke omfattet af EU-Kommissionens undersøgelse.


I Danmark er to offentlige virksomheder blevet tildelt ansvaret for projektering, anlæg og drift af projektet: A/S Femern Landanlæg for de danske landanlæg og Femern A/S for den faste forbindelse.


I juli 2015 godkendte EU-Kommissionen den offentlige finansieringsmodel for den faste jernbane- og vejforbindelse over Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland i henhold til EU's statsstøtteregler. 


EU-Kommissionen fandt navnlig:
  • at den finansiering, der ydes Femern Landanlæg til projektering, anlæg og drift af landanlæg i Danmark, ikke udgør statsstøtte
  • at det ikke var nødvendigt at afgøre, om den offentlige finansiering, der ydes Femern A/S alene til projektering, anlæg og drift af den faste jernbane- og vejforbindelse over Femern Bælt, udgør statsstøtte. Det skyldes, at foranstaltningen under alle omstændigheder ville blive betragtet som forenelig med EU's statsstøtteregler, idet den ansås for at fremme et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse

Efter at færgerederierne Scandlines og Stena Lines havde anlagt sag om prøvelse af EU-Kommissionens afgørelse fra 2015, annullerede Retten i december 2018 delvis afgørelsen af proceduremæssige årsager. Retten bekræftede EU-Kommissionens afgørelse med hensyn til den finansiering, der blev ydet Femern Landanlæg til landanlæggene. Retten fandt imidlertid også, at EU-Kommissionen burde have indledt en formel undersøgelse med henblik på at vurdere den finansiering, som Danmark yder Femern A/S, inden vedtagelsen af statsstøtteafgørelsen.
 

Om EU-Kommissionens undersøgelse
For at efterkomme Rettens dom fra december 2018 har EU-Kommissionen indledt en tilbundsgående undersøgelse i henhold til EU's statsstøtteregler af den finansiering til støtte for den faste forbindelse, som Danmark yder Femern A/S.


EU-Kommissionen er i betragtning af usikkerheden med hensyn til den faste forbindelses økonomiske karakter på nuværende tidspunkt ikke i stand til at konkludere, om foranstaltningerne udgør statsstøtte. Denne type foranstaltninger kan anses for at have til formål at fremme et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse.


EU-Kommissionen vil navnlig fokusere på følgende elementer i sin undersøgelse, således som Retten kræver det:
  • foranstaltningernes art, og hvorvidt de udgør individuel støtte eller støtteordninger
  • foranstaltningernes forenelighed med EU's statsstøtteregler, og navnlig om det kan fastslås, om der er tale om investeringsstøtte eller driftsstøtte, samt om foranstaltningerne er nødvendige og proportionale


Indledningen af den tilbundsgående undersøgelse giver alle interesserede parter mulighed for at fremsætte bemærkninger, uden at det foregriber sagens udfald.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.