VOGNMANDS-ORGANISATION OM RUTEÆNDRING HOS DF:
Omfartsvej-penge bør gå til rastepladserTorsdag 4. april 2019 kl: 05:18 Af: RedaktionenDa VLAK-Regeringen sammen med Dansk Folkeparti i marts lancerede en aftale om investeringer i veje og jernbaner, skabte det en del debat, at byen Mariager ved Fjorden af samme navn, skulle have en omfartsvej for at aflaste byen for lastbiltrafik. Aftalen om vejen ved Mariager var et ønske fra Dansk Folkeparti, men der var ikke mange i Mariager, der havde ønsket vejen. I aftalen havde VLAK-Regeringen sammen med Dansk Folkeparti sat knap 400 millioner kroner af til vejen. Onsdag havde Dansk Folkeparti skiftet mening Nu er meldingen - hvis VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti får flertallet efter det nært forestående valg til Folketinget - at projektet handler om et mindre projekt til omkring 80 millioner kroner. Dermed har man frigjort omkring 300 millioner kroner. Vognmandsorganisationen DTL mener, at de sparede udgifter bør konverteres til flere p-pladser til lastbiler på rastepladserne - også til særtransporter. - Hvis det nu er besluttet ikke at bruge pengene i Mariager, så er der jo et anseligt ubrugt millionbeløb i spil. De penge ser jeg gerne brugt på rastepladser og bedre forhold for særtransporterne, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL. Han peger på, at der er kapacitetsproblemer med parkeringspladser til lastbiler en del steder i landet. Dels fordi der er mere trafik, dels fordi der er mange udenlandske chauffører med overnatningsbehov. - Når man ikke er lykkedes med at stoppe den unfair konkurrence og sociale dumping fra lavtlønschauffører, så er presset øget på rastepladserne. Og det er der også danske vognmænd og chauffører, der betaler en pris for, fordi de fanges i et urimeligt valg mellem at modtage en bøde for enten ulovlig parkering eller overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne. Så der er god brug for flere pladser, siger Erik Østergaard. DTL’s direktør fremhæver, at der er behov for bedre og mere velegnede rammer for særtransporter. - Danmark har mange særtransporter. Vi har store vindmølleproducenter og andre, der med spærretider og andet har vanskelige vilkår til at gennemføre komplicerede transporter. Flere rastepladser med særligt velegnede rammer for særtransporter vil styrke vores erhvervsliv, smidiggøre trafikken og de vognmænd og chauffører, der kører med særtransporterne, får en langt lettere arbejdsdag, siger Erik Østergaard og fortsætter: - Jeg har som sådan ikke haft en særlig holdning til omfartsvejen i Mariager, men jeg kan forstå, at den nu er taget af bordet. Så hermed DTL’s input til politikerne med forslag til en hensigtsmæssig brug af midlerne. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |