Hovedstadsområdet får flere el-busser

Onsdag 3. oktober 2018 kl: 09:20
Af: Redaktionen

Ballerup og Egedal i Hovedstadsområdet får deres første elbusser i december næste år. Det er resultatet af det udbud, som trafikselskabet Movia har gennemført i de to kommuner. Resultatet betyder, at de omkring 850.000 årlige passagerer, som hvert år benytter buslinjerne 147 og 157, der kører i Ballerup og Egedal - samt buslinje 156, der kører i Ballerup - får en meget grønnere transport med busserne

Udbuddet betyder, at Ballerup og Egedal kommuner erstatter udvalgte dieselbusser med busser, der kører på el. Busserne på tre buslinjer 147, 156 og 157 vil fremover hverken udlede CO2, NOx’er eller partikler, når de kører på vejene. Derudover støjer el-busserne væsentligt mindre, hvilket gør busturen mere behagelig for passagererne og mindre belastende for de mennesker, der opholder sig langs gader og stræder.


Syv andre buslinjer, 155, 158, 163, 165, 167, 168 og 217, der udover Ballerup og Egedal også kører gennem Herlev, Frederikssund, Roskilde, Gladsaxe og Furesø kommuner, vil køre på biobrændstof - biogas - der betegnes som fossilfrit, når det er baseret på CO2-optag i nutiden og dermed indgår i et CO2-kredsløb her og nu. Disse buslinjer udleder 95 procent mindre NOx og mængden af partikler er 85 procentmindre end ved de nuværende busser.


Det bliver første gang, at elbusser og busser, der kører fossilfrit kommer ud på vejene i eksempelvis Ballerup og Egedal.


Ballerup Kommunes borgmester Jesper Würtzen er ligeledes glad for at være fyrtårn i den grønne omstilling af kommunes kollektive transport.
- Det er nødvendigt, at vi alle bidrager til at nedsætte CO2-udledningen for at reducere belastningen på vores klima, og jeg er glad for, at vi i Ballerup går forrest med at sætte en grønnere dagsorden til glæde for borgerne og vores fælles klima, siger han.


Beslutningen om at indsætte eldrevne busser og busser, der kører fossilfrit, er et godt og vigtigt skridt i retning af et bedre miljø, mener Egedal Kommunes borgmester Karsten Søndergaard.


- Egedal er en grøn kommune, der arbejder aktivt med den grønne omstilling, når det handler om bæredygtige byudvikling, lavenergi og klimatilpasning. De nye busser spiller godt ind i den strategi. Busserne er en lille, men vigtig del af de mange løsninger som vi kommer til at arbejde med i fremtiden for at skabe et bedre miljø, siger Karsten Søndergaard.  


Movia har et fælles mål om fossilfri busdrift i 2030. Administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen, er tilfreds med, at Movia hjælper til med omstillingen til en grønnere kollektiv transport.


- Movia har sammen med kommunerne og regionerne sat et fælles mål om, at busdriften skal være fossilfri allerede i 2030, og vi oplever et stigende ønske fra kommuner og regioner om miljø- og klimavenlige busser. Vi ved, at skiftet fra diesel til el er en stor omstilling, og derfor er vi meget glade for, at flere busoperatører kommer med på den grønne klimadagsorden. Det at få den nye teknologi til at blive til god, sikker og tilfredsstillende transport for kommunernes borgere er en meget stor opgave for både operatørerne og deres medarbejdere, siger Dorthe Nøhr Pedersen.


Udbuddet af de 10 buslinjer blev vundet af Arriva Danmark A/S.
 
Fakta - miljøegenskaber ved elbusteknologi
  • Elbusser er 3-4 gange mere energieffektive end almindelige busser: En ny dieselbus anvender 3-4 gange mere energi til fremdrift end en elbus.
  • Elbusser støjer væsentligt mindre end dieselbusser – især når de sætter i gang
  • Elbusserne kører 100 procent på elektricitet

Fakta om de involverede buslinier:
  • Ca. 3 mio. passagerer kører årligt med de 10 buslinier
  • De involverede buslinier er linie 147, 156, 157, der fremover vil køre med elbusser og 155, 158, 163, 165, 167, 168 og 217, som vil køre fossilfrit. Alle buslinier kører primært i Egedal og Ballerup kommune, men også igennem Herlev, Frederikssund, Roskilde, Gladsaxe og Furesø kommuner
  • Med de 20 nyere busser vil henholdsvis 46 procent og 34 procent af busdriften i Ballerup og Egedal Kommuner pr. december 2019 være omlagt til at køre med el og fossilfri busser
  • De 10 buslinjer får over 77.000 køreplantimer årligt. Udbuddet er en del af Movias A17 udbud, som samlet set har 290.000 køreplantimer om året fordelt på 13 buslinjer i alt

Sammen med kommuner og regioner på hele Sjælland har Movia en målsætning om fossilfri busdrift i 2030. I 2030 skal bustrafikkens udledning af NOx og partikler desuden være reduceret med henholdvis 97 procent og 92 procent i forhold til 2008-niveau

Movia udarbejder sit miljøregnskab ud fra principperne i Dansk Standards DS16258. Målsætningerne heri tager udgangspunkt i princippet "tank-til-hjul" udledning, det vil sige bussernes udledning under rutekørsel


Nulemission: 
Opgjort efter ”tank-til-hjul” princippet - det vil sige, at der fra selve bussen ikke er nogen udledning bortset fra opvarmning af bussen. En eldreven nulemissionsbus har intet udstødningsrør


Fossilfrihed: 
Ligeledes opgjort efter ”tank-til-hjul” princippet - det vil sige bussernes udledning under rutekørsel. Udledningen af CO2, der kommer fra bussen, modsvarer den mængde CO2, som er optaget i biomaterialet, der bruges til brændstofproduktionen


Movia modtager støtte fra EUs ELENA facilitet under Horizon 2020 programmet til at forberede omstilling af busser og havnebusser til eldrift.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.