Tysk-bygget el-tog kører på skinner uden luftledninger

Mandag 17. september 2018 kl: 15:58
Af: Jesper Christensen

Tysk-bygget el-tog kører på skinner uden luftledninger

Trafikselskabet Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) og Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) i Bremervörde satte søndag de første to elektriske tog uden luftledninger i drift. Togene får deres energi fra brint under tryk, som via brændselsceller skaber energi til togenes el-motorer

Leverandøren at togene er den franske Alstom-koncern, der har skabt en elektrisk udgave af sit Lint-tog, der blandt andet er kendt i Nordjylland, hvor de som dieseltog dagligt kører i den regionale togtrafik fra Skørping i Himmerland via Aalborg til Hjørring, Frederikshavn og Skagen - og mellem Hjørring og Hirtshals.


Den elektriske udgave, iLint, hvor brint under tryk er energibæreren, er hidtil leveret køreklare i to eksemplarer. Togene er bygget på Alstom's fabrik i Salzgitter, som skal bygge yderligere 14, der skal på skinnerne i Niedersachsen i løbet af de kommende år frem til slutningen af 2021.


De elektriske iLint-tog har et system, hvor brint og ilt reagerer i en brændselscelle og skaber elektricitet, som driver togenes el-motorer. Tilbage bliver så vand, der må siges at meget lidt miljøbelastende med hensyn til udslip af belastende stoffer som eksempelvis CO2, NOx og partikler, som vil være udslippet fra et dieseldrevet tog.


Det store miljøspørgsmål med togene er så, hvordan brinten i tryktankene er produceret. I Tyskland kommer brint fra naturgas og er dermed ikke specielt bæredygtigt i den store sammenhæng. Men brint kan også produceret med strøm - elektrolyse - og med bæredygtig strøm bliver brintproduktionen løftet med op på et bæredygtigt niveau, og så ser miljø-regnskabet betydeligt bedre ud. I dag er der elektrolyseanlæg til brintproduktion i eksempelvis Sverige, og teknikken gennemgår en accellererende udvikling. Både med hensyn til brint under tryk og med brint "lagret" i methanol (træsprit) eller myresyre.


Det næste spørgsmål er så, hvordan det økonomiske regnskab ser ud. Systemer til brintproduktion via elektrolyse er i dag under udvikling, så prisen på brint produceret på denne måde er stadig høj - men den er faldende.


På det økonomiske felt er systemet med tryktanke til brinten og brændselscellesystemet til el-produktionen også i den dyre ende sammenlignet med traditionelle energisystemer med en dieseltank og en forbrændingsmotor. Men i takt med, at systemerne bliver udviklet og produktionen af systemernes enkeltdele bliver større, vil prisen fortsætte nedad.


I Niedersachsen handler projektet også om, at industriudvikling og om udskiftning af omkring 120 dieseltog, der et efter et kører mod deres sidste remiseophold i løbet af de kommende 30 år.


Projektet med iLint-togen med brint som energibærer til el-motorerne har fået støtte fra den tyske forbundsregering via et nationalt innovationsprogram for brint og brændselscelleteknologi.












Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.