Rederi flytter rundt på tre færger

Onsdag 13. juni 2018 kl: 12:25
Af: Jesper Christensen

Den svenske rederikoncern, Stena Line gennemfører efter sommeren en omdisponering af tre færger på tre ruter. Målet er at forbedre service og tilgængelighed - og at optimere aktiviteten efter markedsforholdene. To af færgerne er kendt for tidligere at have sejlet på danske ruter


På ruten mellem Frederikshavn og Göteborg sætter Stena Line den tidligere Bornholmerfærge Hammerodde ind midt i september. Stena Line købte færgen i november sidste år i forbindelse med, at Rederiet Færgen mistede opgaven med at betjene Bornholm.


Hammerodde vil også medtage passagerer og personbiler. Dermed øger Stena Line rutens kapacitet på dette område i forhold til nu. Stena Line oplyser, at rederiet samler al trafik til Danmark ved Masthuggskajen i Göteborg, hvilket vil øge tilgængeligheden og forbedre servicen over for kunderne.


Hammerodde, der vil få et nyt Stena-navn, erstatter Stena Gothica, som Stena Line flytter tilbage til ruten mellem Travemünde i Tyskland og Liepaja i Letland.


Stena Gothica, der tidligere har været benyttet af rederiet Scandlines under navnet Ask, skal sejle på Travemünde-Liepaja ruten sammen søsterskibet Urd. Begge skibe sejlede tidligere på ruten mellem Kalundborg og Aarhus - og på Scandlines Østersøruter, som på et tidspunkt blev solgt til Stena Line.


- Vi har en stærk tilvækst på vore linier, der knytter Baltikum sammen med Skandinavien og Tyskland samt det vestlige af Centraleuropa. Stena Gothica bliver et vigtigt supplement, da vi kommer til at kunne tilbyde vore kunder en et standardiseret højkvalitativt produkt på alle afgange, hvilket vil være positiv for vore fragtkunder, og det imødekommer også markedets efterspørgsel efter kapacitet, siger Erik Thulin, der er Trade Director hos Stena Line Baltic Sea North.


Med indsættelse af Stena Gothica på Travemünde-Liepaja ruten, får Stena Line frigivet ro/ro-skibet Stena Nordica, som i løbet af oktober vil blive sat ind på Stena Lin’s rute mellem Karlskrona i Sverige og Gdynia i Polen. Her vil skibet erstatte færgen Gute, der overgår til Gotlandsbolaget.


Karlskrona-Gdynia er en strategisk vigtig korridor mellem Sverige og Polen. Ruten har oplevet vækst gennem de seneste år.


- Tilvæksten er fortsat stærk mellem Karlskrona og Gdynia. Med Stena Nordica, som er dobbelt så stor som Gute, kommer vi til til at kunne tilbyde vore kunder en endnu bedre tilgængelighed, siger Marek Kiersnowski, der er Trade Director hos Stena Line Baltic Sea South.


Stena Nordica har direkte gennemkørsel på to dæk, hvilket giver store tidsgevinter under lastning og losning. Stena Nordica vil også supplere færgen Stena Baltica, der også sejler på ruten. De to skibe svarer til hinanden, så Stena Line sammen med øvrige to ro/pax-skibe på tuten - Stena Vision og Stena Spirit - kan tilbyde kunderne på ruten et effektivt ro/pax-koncept.


Fakta om Stena Nordica
  • Byggeår og sted: 2000, Japan, Mitsubishi
  • Længde: 1698 m
  • Bredde: 24 m
  • Dybgang: 6 m
  • Kapacitet: 1.950 lanemeter
Fakta om Stena Gothica
  • Byggeår og sted: 1981/2001/2015, Apuania, Italy
  • Længde: 171 m
  • Bredde: 21 m
  • Dybgang: 5,3 m
  • Kapacitet: 1.598 lanemeter
Fakta om Hammerodde
  • Byggeår og sted: 2005, B.V. Schps & Mfbk De Merwede v/h van Vliet & Co, Hardinxveld, Holland
  • Længde: 130 m
  • Bredde: 23 m
  • Dybgang: 5,6 m
  • Kapacitet: 1.538 lanemeter




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.