Vejdirektoratet planlægger venstrekørsel på motorvejsbro

Tirsdag 21. april 2015 kl: 09:08
Af: Redaktionen

En ny trafikløsning vil for første gang se dagens lys i Danmark, når rampekrydset ved tilslutningsanlæg 52 i Odense SV bliver ombygget til et dynamisk ruderanlæg. Her bytter trafikken bane til venstrekørsel på broen henover motorvejen for at sikre konfliktfri venstresving og samtidig skabe bedre plads til bilisterne i alle retninger

Rampekrydset ved tilslutningsanlæg 52 i Odense SV fremstår i dag som et almindeligt ruderanlæg med to signalregulerede kryds - ét på hver side af motorvejsbroen.


Vejdirektoratet vil forsøge at gøre noget ved trafikafviklingen på stedet ved at bygge krydset om til Danmarks første dynamiske ruderanlæg. Krydstypen, der udspringer af en fransk idé, er blandt andet blevet introduceret i USA.


I det kommende dynamiske ruderanlæg bytter trafikken bane til venstrekørsel henover Motorvej E20. På den måde kan man afvikle mere trafik lettere, da der ikke er nogen konflikt mellem venstresvingende og ligeud kørende biler. Den højresvingende trafik afvikles på sædvanlig vis i det signalanlæg, hvor de øvrige trafikanter skifter bane.


Med denne løsning kan man ifølge Vejdirektoratet afvikle væsentlig mere trafik, uden at den eksisterende bro skal ændres.


Interesserede kan se en video, som forklarer princippet for kørslen i et dynamisk ruderanlæg, her:


Vejdirektoratets anlægs- og driftsdirektør Jens Holmboe er meget tilfreds med, at konstruktionen af Danmarks første dynamiske ruderanlæg snart kan begynde.


- Kapaciteten for afvikling af trafik i et Dynamisk Ruderanlæg er væsentlig højere end i et traditionelt rampekryds. Med det nye anlæg vil adgangsforholdene til- og fra Fynske Motorvej være fremtidssikret i forhold til den fremtidige udvikling i Odense. Anlægget vil også kunne håndtere en fremtidig udvidelse af motorvejen syd om Odense, som der er vedtaget en anlægslov om, siger Jens Holmboe.


Arbejdet med at bygge det nye dynamiske ruderanlæg skal starte i løbet af efteråret og forventes afsluttet inden udgangen af 2017.


Fakta om dynamiske ruderanlæg
  • I Frankrig opfandt man i 1970'erne et nyt princip for rampekryds med megen venstresvingende trafik. Man var dengang ikke opmærksom på at få lavet krydset dynamisk nok, så derfor vandt løsningen ikke rigtig indpas i resten af verden.
  • Denne krydstype er karakteriseret ved, at trafikken på den tværgående vej krydser over til den modsatte side af vejen før broen og tilbage igen efter broen. Der vil være venstrekørsel på brostrækningen, og af samme grund adskilles køreretningerne med såvel autoværn som anti-blændskærm
  • Princippet har efterfølgende vundet indpas i USA og er blevet videreudviklet. Der er på nuværende tidspunkt anlagt over 40 anlæg i USA. Det første dynamiske ruderanlæg i USA blev åbnet i 2009
Planskitse over det nye dynamiske ruderanlæg.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.