Retarder med frikobling sparer brændstofOnsdag 21. maj 2014 kl: 00:07 Af: Jesper ChristensenMange lastbiler har en eller anden form for supplerende bremse - en retarder. Den svenske producent af lastbiler og busser, Scania, lancerer nu en retarder, der automatisk kobler fra, når der ikke er brug for dens bremseeffekt Ud over en bekvem og afslappende kørsel, giver retarderen - også i den nyeste udgave - besparelser takket være mindre vedligeholdelse af lastbilens ordinære bremsesystem - og mindre brændstofforbrug. Der til kommer, at den er blevet endnu mere kraftfuld. Den retarder-model, der er tale om, har modelbetegnelsen R4100D. Den faktiske brændstofbesparelse afhænger af, hvor mange bakker der er i området, hvor lastbilen kører. Scania anslår, at en gennemsnitlig brændstofbesparelse på omkring en halv procent er realistisk som tommelfingerregel. Scania fremhæver, at manden bag rattet ikke selv behøver at gøre noget. Når der er behov for bremsekræften, ophører friløbet. Retarderen griber ind på samme bløde måde, som benyttes i Scanias synkroniserede gerakasser. Ud over, at retarderen ikke "stjæler" energi, giver den frikoblende retarder også en større bremsekraft - 4.100 Nm i stedet for 3.500 Nm plus større bremseeffekt ved lavere motoromdrejninger ved hjælp af højere udveksling. Chaufføren kan selv aktivere retarderen. Så snart den ikke længere anvendes, kobler den sig selv fra, men er ifølge Scania klar til at gå fra friløb til fuld bremsekraft på ingen tid. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |