EU-vismandsgruppe foreslår fortsat liberalisering af vejgodstransport

Torsdag 21. juni 2012 kl: 08:59
Af: Mikael Hansen

Stik imod ønskerne hos dele af den danske vejtransportsektor, lægger en ny ekspertrapport op til mere og forenklet cabotagekørsel, men også til skærpet kontrol og mere ensartet håndhævelse af reglerne i de 27 EU-lande. Ekspertrapporten kommer til at indgå i EU-Kommissionens videre arbejde.

For et år siden nedsatte transportkommissær et ekspertgruppe - High Level Group i EU-jargon - til at analysere vejgodssektorens regulering og at anbefale yderligere lovgivningsskridt på EU-plan. Ekspertgruppen har holdt konsultationer med 126 interesseorganisationer og har indsamlet informationer fra myndigheder og forskere.
Gruppens konklusion er helt klar og entydig: En trinvis og kontrolleret liberalisering af vejgodstransportsektoren bør fortsættes i en gradvis proces for at styrke effektivitet og innovation i sektoren, herunder bør muligheden for cabotagekørsel gradvis udvides og forenkles. Det fremgår at en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen.

Problemer skal løses
Ekspertgruppen peger også på en række problemer, der skal løses:
- chaufførjobbet skal gøres mere attraktivt
- kontrol og håndhævelse af reglerne skal være effektiv og ensartet i medlemslandene
- den fortsatte liberalisering skal ske gradvis
- den fortsatte liberalisering skal foregå på fair og lige vilkår landene imellem
Hermed får de kræfter i de europæiske vejgodssektor, som ønsker stop for cabotagekørsel en lille smule ret: Der er store problemer med at skabe fair og lige vilkår i konkurrencen, bl.a. fordi reglerne håndhæves forskelligt i medlemslandene.

Ny cabotagemodel
Ekspertguppen foreslår også en ny cabotagemodel i to trin.
- Den kendte "linkede cabotage", som er knyttet til en international transport, foreslå forenklet og udvidet, så en lastbil kan køre fri cabotage i det andet land i fire dage efter den internationale transport, og ikke som nu maksimalt tre cabotageture i løbet af syv dage.

- Ekspertgruppen foreslår, at en ny form for cabotagekørsel tillades, nemlig kørsel i et andet EU-land i en længere periode mod registrering i det pågældende land og overholdelse af værtslandets arbejdsmarkedsregler.

Ekspertgruppen mener, at de nuværende cabotageregler er meget vanskelige at håndhæve både for vognmænd, chauffører og myndigheder, og ønsker dem derfor forenklet.

Innovation og effektivitet
Ekspertgruppen mener, at kun en yderligere liberalisering kan styrke innovationen, og de understreger, at der er brug for nye løsninger i vejgodstransportsektoren. De fastslår også, at den nuværende regulering ikke har været i stand til at skabe de nødvendige forbedringer i effektiviteten i sektoren, bl.a. den markant højere kapacitetsudnyttelse, som vil være både et økonomisk og et miljømæssigt krav i fremtiden.

Transportkommissær Siim Kallas og hans stab vil i løbet af nogle måneder udgive deres egen rapport, som kommer til at omfatte EU-Kommissionens anbefalinger til den videre proces og de kommende konkurrenceregler for vejgodstransporten.

Hent rapporten fra EU-MOBILITYs side om vejgodstransport
http://ec.europa.eu/transport/road/haulage/haulage_en.htm


Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.