De første betonkanoner på Volvos FMX-serie kører i KaasFredag 18. marts 2011 kl: 10:41 Af: Redaktionen![]() Kaas-Pandrup Betonvarefabrik har fået leveret to betonkanoner på Volvos FMX chassis af Volvo Truck Center i Aalborg. De første betonkanoner bygget på Volvos nye entreprenørchassis FMX er blevet leveret til Kaas-Pandrup Betonvarefabrik i Nordjylland. Det drejer sig om to fire-akslede FMX 460 med Volvos I-Shift gearkasse med anlægssoftware
Volvos FMX model er konstrueret til blandt andet kørsel på byggepladser og i kuperet terræn på grund af lastbilens gode frihøjde og mange kræfter. Den er robust og bygget til entreprenørbranchen. Og med opbygningen af de to nye betonkanoner sender Volvo et kraftigt signal om, at man ønsker at gøre sig gældende i det segment også. Tredje generation i firmaet I dag drives Kaas-Pandrup Betonvarefabrik, hvor kundegruppen tæller landbrug, entreprenører, byggemarkeder, erhverv og lidt til private, af tredje generation - Anders Iversen (44) og Peter Iversen (38). Virksomheden blev stiftet i 1946, og har netop i år 65 års jubilæum. - Vi ligger, hvor vi ligger, og derfor har vi mange kunder i landbruget, som kan tage store leveringer, når de bygger nye stalde. Hvor der til et parcelhus bruges ca. 40 kubikmeter blød beton, kan der til en mellemstor svinestald sagtens bruges 1.500 til 2.000 kubikmeter, siger Peter og Anders Iversen. Virksomheden har 12 lastbiler i daglig drift i højsæsonen, hvoraf halvdelen er Volvo lastbiler. Ud af de 12 lastbiler er de 8 lastbiler bygget op med betonkanon, og de sidste 4 er henholdsvis med hejs og fast lad. Firmadomicilet er på 17 tønder land, og skridter man området af, vil man se virksomhedens brede produktsortiment. Al transport med råvarer ind til betonvarefabrikken sker med fremmede vognmænd, og de hjælper tillige i højsæsonen med at køre varer ud til kunderne. Råmaterialerne kommer fra to lokale grusgrave og fra skibe, som sejler råvarer ind fra jyske rev til Hanstholm. - Prisniveauet på fliser er ikke steget i mange år, selv om råstofferne er steget pænt. Derfor bliver vi nødt til at effektivisere i produktionen for at gøre os konkurrencedygtige på markedet, ligesom vi vælger at have de mest driftsøkonomiske lastbiler i vognparken, siger brødrene Iversen fra Kaas-Pandrup Betonvarefabrik. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |