Volvo Lastvogne lukker 7.000 heste ud på vejene

Mandag 21. september 2009 kl: 14:11
Af: Jesper Christensen

Volvo Lastvogne lukker 7.000 heste ud på vejene
En af de nye Volvo FH16 700 monteret med stikaksel. (Foto: Volvo Lastvogne)

Verdens stærkeste serieproducerede lastbil - Volvo FH16 med 700 hestekræfter - i 10 eksemplarer. Det er hvad transportvirksomheden Torben Rafn & Co. A/S i Sommersted ved Haderslev har investeret i

Volvo Lastvogne lukker 7.000 heste ud på vejene
Salgschef Claus Andersen fra Skifter Lastbil sammen med Jan og Torben Rafn. (Foto: Volvo Lastvogne)
- Det er ikke på grund af prestige, at vi vælger verdens stærkeste lastbil, men fordi den er driftsøkonomisk.
Sådan siger administrerende direktør Torben Rafn fra transportvirksomheden Torben Rafn og Co. A/S i Sommersted ved Haderslev. Virksomheden er i dag specialiceret i transport af gods, der er lidt længere, højere, bredere eller tungere, end normalt, og har netop investeret i 10 nye Volvo FH16-trækkere.
- Antallet af hestekræfter interesserer os ikke så meget, men det gør transportøkonomien. Den sikrer, at vi kan tilbyde hurtige, effektive og konkurrencedygtige transporter siger Torben Rafn videre.
Han fremhæver, at det er motorens drejningsmomentet, som trækker lastbilen over de store bakker. Og Volvo kan ifølge Torben Rafn udføre tunge og meget krævende transportopgaver ved færre omdrejninger. Den flytter sig hurtigere, fordi den kan holde en større gennemsnitsfart i meget bakket terræn på grund af de mange muskler og et højt drejningsmoment på 3.150 Nm.
- Vi er ofte begrænset i vores køretid, når vi foretager specialtransporter, og derfor er det vigtigt, at vi i den fastlagte køretid får flyttet godset hurtigt. Når vi for eksempel kører med vindmøller i Tyskland eskorteres vi af det tyske politi fra motorvejen og frem til møllepladsen, og hvis vi bare kommer en halv time for sent, risikerer vi at vente et døgn på næste politieskorte. Og er det weekend, kan chaufføren se frem til at holde weekend i lastbilen, fortæller Torben Rafn.
Torben Rafn & Co. er dagligt udfordret af en stram logistik. Også når der transporteres vindmøller. Et hold af vindmøllemontører venter på ankomststedet, og alene kranen, som skal løfte vinger og hus af lastbilen koster mange tusinde kroner i timen. Så lastbilen skal være fremme til tiden.


De 10 nye Volvo lastbiler er henholdsvis med 3 og 4 aksler, men de er alle købt med en ekstra aksel - en såkaldt stikaksel - hvilket giver Torben Rafn & Co. større fleksibilitet og lasteevne.
Med de nye lastbiler har virksomheden tre-akslede lastbiler, som kan køre som fire-akslede og medtage flere tons på laddet end en traditionel 4-akslet lastbil, og man har fire-akslede lastbiler, som kan køre som fem-akslede og ligeledes tage flere tons med på laddet end traditionelle fem-akslede. En stikaksel monteres bagved den sidste aksel, og det tager kun 10 minutter for en trænet person at sætte akslen på.

Sikkerhedssystemer forebygger uheld og sikrer store værdier
De nye Volvo lastbiler skal transportere store værdier, og derfor er de ekviperet med avanceret teknik i miljøets og sikkerhedens tjeneste. Køretøjerne er blandt andet udstyret med sporassistent. Et system der overvåger lastbilens placering på kørebanen. Mister chaufføren opmærksomheden og nærmer køretøjet sig rabatten eller midten af vejen, får han et klart signal. Det sikrer, at lastbilen ikke kører i grøften eller støder frontalt sammen med de modkørende biler.
Lastbilerne indeholder også Volvos opmærksomhedsassistent, der er en videreudvikling af sporassistent. Systemet registrerer chaufførens adfærd, og hvis han ikke er opmærksom på vejen, får han besked på at holde pause.
Endvidere er lastbilerne udstyret med ACC - en dynamisk fartpilot styret af en lille radar på fronten af førerhuset. Radaren registrerer afstanden til den forankørende bil og afstemmer hastigheden efter den. Sætter køretøjet foran hastigheden ned, slipper Volvo-lastbilen automatisk på gassen. Om fornødent anvendes motorbremsen, så den rette sikkerhedsmæssige afstand mellem køretøjerne bevares.
Ligeledes er Volvo lastbilerne monteret med ESP. ESP modvirker de kræfter, der kan vælte lastbilen. Et samspil mellem lastbilens elektroniske bremsesystem, motorsystemet og motorbremsen, giver mulighed for en individuel og særskilt bremsning af hjulene på lastbilen. Systemet sikrer, at lastbilen ikke vælter i sving og kurver, fordi chaufføren vælger en for høj hastighed.

De 10 nye Volvo FH16 med sammenlagt 7.000 hestekræfter er leveret af Skifter Lastbil A/S. Lastbilerne opfylder de fremtidige miljøkrav, idet de alle har Euro-5 motorer.

Om Torben Rafn og Co. A/S
Torben Rafn & Co. udfører internationale specialtransporter for vindmølleindustrien, entreprenørbranchen, skibsindustrien og for alle som ønsker stort og svært håndterbart gods transporteret ad landevej. Udfordringerne i denne sammenhæng har været mange gennem årene, og de mange billeder på væggene på Ingeniørvej i Sommersted vidner om den store erfaring, som Torben Rafn & Co. har opbygget på specialtransporter. Hver enkelt opgave har sin egen historie og sin egen planlægning. I dag har virksomheden 60 trækkende enheder og 170 blokvogne, og bemærkelsesværdigt er det, at Torben Rafn & Co. ikke bruger ressourcer på markedsføring. Specialtransporter handler om tillid, og kunderne kender adressen.



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.