Modulvogntogene får grønt lys 24. november

Onsdag 29. oktober 2008 kl: 13:11
Af: Redaktionen

Vejdirektoratet melder, at det længe ventede forsøg med modulvogntog på udvalgte danske veje er klar til start

Modulvogntogene får grønt lys 24. november
Det treårige forsøg med modulvogntog starter mandag 24. november.
Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Den dag bliver det tilladt at køre med lastbiler på 25,25 meter med en totalvægt på op til 60 ton på et udvalgt vejnet - primært er motorveje.
Det drejer sig om motorvej E 20 fra den svenske grænse til Esbjerg, rute E 47 fra Helsingør til Rødby, rute E 45 fra Padborg til Frederikshavn, E 39 fra Nørresundby til Hirtshals og rute 21/23 ad Holbækmotorvejen videre til Kalundborg.
Fra motorvejene er der lokale tilslutninger til transportcentre og havne, hvor man kan aflæsse godset eller skille modulvogntogene ad, så de som almindelige vogntog kan køre videre på det almindelige vejnet.

Kryds og rundkørsler er bygget om
Da modulvogntogene skal bruge mere plads i forbindelse med svingning, har det været nødvendigt at ombygge en lang række kryds og rundkørsler, så modulvogntogene kan køre lovligt på de tilladte ruter.
Forsøget vil blive fulgt tæt af Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen, der har sat en større undersøgelse i gang af de trafiksikkerhedsmæssige, miljømæssige og transportøkonomiske konsekvenser af modulvogntogene.

Forsøget bliver udvidet til de næste år
Der har været en lang række godscentre, som har ønsket at deltage i forsøget. Det er derfor allerede besluttet, at udvide forsøget med 19 nye centre, der vil blive tilsluttet i løbet af 2009-2010. Omkring årsskiftet forventer Vejdirektoratet at komme med en udmelding om, i hvilken takt vejnettet bliver klar til at medtage de nye centre.

De tilsluttede havne og transportcentre er:
Esbjerg Havn, Fredericia Havn, Frederikshavn Havn, Helsingør Havn, Hirtshals Godsregistreringscenter, Hirtshals Havn, Høje Tåstrup Transportcenter; Jyderup Omkoblingsplads, Kalundborg Havn, Kastrup Godsregistreringscenter, Skandinavisk Transportcenter (Køge), Nørre Alslev Godsregistreringscenter, Padborg Transportcenter, Rødby Havn, Slagelse Transportcenter, Taulov Transportcenter, Gateway E45-Danmarks Transportcenter (Vejle), Aalborg Havn og Århus Havn.

Udlagte fakta om forsøget med modulvogntog
To modulvogntog kan transportere samme godsmængde som tre konventionelle vogntog. Modulvogntog kan således i kraft af den større godsvolumen være med til at øge produktiviteten i transporterhvervet, reducere det samlede antal lastbiler og skåne miljøet. Samtidig forventes brændstofforbruget og luftforureningen at blive reduceret med op til 15 procent i forhold til konventionelle vogntog.
Med det planlagte forsøg lægges ikke op til at begrænse de enkelte transportformer, men derimod at forbedre rammerne for de enkelte transportformer og samspillet imellem dem.

Oplysninger over de tilladte typer modulvogntog kan findes på Færdelsstyrelsens hjemmeside www.fstyr.dk. Vejdirektoratets oplysninger om de tilladte forsøgsstrækninger vil om kunne findes på hjemmesiden www.trafikken.dk.


Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.