Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Det nye år kommer med kendte og nye udfordringer - som sædvanligt

Fredag 30. december 2022 kl: 10:52
Af: Redaktionen

Her på den næstsidste dag i 2022 er det tydeligt at se, at udfordringerne i det kommende år allerede har stillet sig op i en skøn og uoverskuelig blanding. Så det er vel som det plejer at være på denne tid, hvor dagen i skrivende sund er tiltaget med 5 minutter

Trods den korte dag kan vi fra denne plads se, at udfordringernes række er lang - både i antal og i rækkevidde.


Her er et par stykker, som vi vurderer, vil komme til at være en del af dagligdagen i 2023. Mange er faktisk kendte - men størrelsen af dem - hvad med den?

  • Chaufførmangel
  • Energiforsyning
  • Klimatiltag
  • Overenskomstforhandlinger
  • Arbejdsmiljø
  • Passagervækst i den kollektive transport

I vores månedsmagasin, Magasinet Bus, pegede vi i november på, at der kunne være noget at hente med hensyn til chaufførmangel gennem en indsats, der forebyggede nedslidning af chauffører. Det agter vi at tage fat på i 2023 - med fokus på persontransport. Men der vil helt sikkert være noget at hente for alle transportinteresserede.


Vi vil også holde øje med de andre punkter og fortælle om udviklingen. Det er helt sikkert, at der vil ske noget på energi- og klimaområdet, der vil række langt frem i tiden. De mange batteri-elektriske busser, der efterhånden er ude at køre, vil helt sikkert fylde meget - og få følgeskal af mange flere batteri-elektriske og sandsynligvis også at brint-elektriske lastbiler. Og måske vil dukke andre bæredygtige løsninger om i 2023. Elektriske - men på den anden måde.


Overenskomsterne vil også falde på plads - men hvordan, og hvad vil de indeholde - det vil foråret vise. Der vil nok også ske noget med hensyn til at få flere til at tage den fælles transport. Det er nødvendigt - og er også skrevet ind i SVM-Regeringens grundlag. Men hvor hurtigt vil det gå, og hvilke tiltag vil blive sat i værk?


Når det gælder godstransport er der et par punkter, hvor mange sikkert forventer en afgørelse. Det er 11 kg-reglen for godstransport med varebiler og den kilometerbaserede vejafgift. 


Herfra er det tydeligt, at det i sidste ende er slutbrugerne, der kommer til at betale. Sådan har det altid været. Spørgsmålet er, hvordan fordelingen bliver.


Det er altid spændende at gætte på, hvad et nyt år vil give. Så tak for 2022.


Med ønsker om et godt og udfordrende 2023.


Jesper Christensen, chefredaktør






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst