Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION OM NY KILOMETERBASERET VEJAFGIFT:

Den spænder ben for den grønne omstilling

Søndag 26. juni 2022 kl: 20:00
Af: Redaktionen

S-Regeringen præsenterede fredag i sidste uge en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som skal gælde fra 2025. Aftalen vil belønne de mest miljøvenlige lastbiler og åbne for længere og tungere lastbiler - det sidste for at vognmændene og andre, der transporterer gods med lastbiler kan øge effektiviteten. Transportorganisationen ITD mener, at aftalen er et fejltrin, der spænder ben den grønne omstilling

Fejltrinnet består i, at den kilometerbaserede afgiften ikke følges op af støtteordninger til grøn omstilling af lastbiler. For selvom der åbnes for at køre med længere og tungere lastbiler, mener ITD, at afgiften stadig vil være en skatteskrue, som fører til højere priser på transport - og efter ITD's mening  i værste fald forsinker den grønne omstilling af lastbiler.


Aftalen betyder, at lastbiler over 12 ton fra 1. januar 2025 skal betale en ny vejafgift, som udregnes efter, hvor meget CO2, der udledes ved kørsel på statsvejnettet og en række kommunale veje. Samtidig træder Danmark ud af Eurovignet-samarbejdet.


Politikerne fra Socialdemokratiet, Radikale, SF og Enhedslisten håber med aftalen at få flere grønne lastbiler på vejene ved at gøre det dyre at køre i diesellastbiler.
 

Men det kommer efter ITD's opfattelse ikke til at virke, da der ifølge ITD ikke vil være et realistisk grønt alternativ til diesellastbilerne.
 

- Vi er skuffede over, at den nye kørselsafgift på lastbiler blot viser sig at være endnu en skatteskrue. For reelt er det blot en ekstra skat, der straffer et i forvejen presset erhverv, siger administrerende direktør i ITD, Jesper Høgh Bach, og fortsætter:
 

- For det er en stor fejl at indføre en afgift, som kommer til at koste vognmændene 1 milliard kroner om året uden at bruge indtægterne fra afgiften til, at vognmændene rent faktisk kan investere i grønne lastbiler. El-lastbiler koster i dag tre gange så meget som en tilsvarende diesellastbil, og de er kun egnede til distributionskørsel - altså på de kortere distancer. Derfor er den eneste mulighed for vognmændene at betale prisen og fortsætte i diesellastbilerne.
 

Med aftalen gives mulighed for at køre med længere og tungere lastbiler fra 2025. Men det opvejer ikke de omkostninger, vognmændene skal betale i form af den nye kilometerbaserede afgift.


- Nogle vognmænd vil kunne udnytte de effektiviseringer med længere og tungere lastbiler, der også kommer med aftalen. Men samlet set bliver afgiften en byrde for erhvervet, siger Jesper Høgh Bach.

 
ITD har tidligere foreslået, at de penge, der kommer ind på kørselsafgifterne føres tilbage til erhvervet, så vognmændene har økonomisk mulighed for at købe grønne køretøjer. Og det opfordrer ITD fortsat til.
 

- Vi opfordrer stadigvæk regeringen og transportminister Trine Bramsen (S) til at komme i arbejdstøjet med den reelle grønne omstilling af vejtransportbranchen. Lige nu kører der meget få el-lastbiler i Danmark, og det ændrer man ikke på ved blot at pålægge en afgift - tværtimod. Det gør det faktisk endnu mere vanskeligt at finde råderum i budgettet til indkøb at grønne lastbiler, siger Jesper Høgh Bach.
 

Spår øget omlastning til varebiler
Med aftalen vil regeringen fra 2027 inkludere lastbiler ned til 3,5 ton totalvægt i afgiften. Dermed undtages en stor gruppe af køretøjer, der kører godstransport, nemlig varebilerne.
 

- Der er et stort hul i den afgiftsmodel som regeringen og partierne har besluttet. For når varebiler, som i stigende grad kører med gods, ikke skal betale afgiften, så vil en del af godstransporten ganske naturligt flytte fra lastbiler til varebiler. Og det er et problem både for klima og trængsel, da godstransport med varebiler kræver flere køretøjer og udleder mere CO2 per enhed siger Jesper Høgh Bach.
 

ITD vil arbejde for, at man politisk lapper de huller, der er i den nuværende politiske aftale i den kommende lovproces og frem mod ikrafttrædelsen i 2025.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst