Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler åbner også for mere effektiv godstransport

Søndag 26. juni 2022 kl: 20:01
Af: Redaktionen

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark. Afgiften vil være differentieret efter lastbilernes CO2-udledning. Den mest miljøvenlige lastbiler vil komme til at betale den mindste kilometerbaserede afgift. Den gennemsnitlige afgiftssats vil være ca. 1,2 kroner pr. kilometer i 2030

Fra aftalen, som er indgået mellem S-Regeringen og Radikale, SF og Enhedslisten:


Effektivisering af vejgodstransporten
  • Tiltagene forventes at skabe effektiviseringer af vejgodstransporten i Danmark. Det sker ved at ændre i de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler i vejgodstransporten. Ændringerne træder i kraft 1. januar 2025. 


Bedre vilkår for banegods i Danmark

  • Initiativerne forventes at forbedre vilkårene for banegods i Danmark, herunder en pulje med en låneordning for godsoperatører på jernbanen samt en kortlægning af udfordringerne med banegodsterminalerne i Hirtshals og Esbjerg. 


Effekter i 2025 og 2030

CO2-reduktioner:

  • Med aftalen opnås reduktioner på 0,3 millioner ton i alt i 2025 og 0,4 millioner ton i 2030. I 2030 opnås ca. 0,3 millioner ton fra vejafgiften og ca. 0,1 millioner ton fra effektivisering af vejgodstransporten. 

Erhvervsbelastning:
  • Den samlede erhvervsbelastning udgør ca. 1,5 mia. kr. i 2030. Vejafgiften indebærer en umiddelbar dansk erhvervsbelastning på 2,5 milliarder kroner, mens initiativet om effektivisering af vejgodstransporten indebærer en erhvervsøkonomisk gevinst på ca. 1 milliarder kroner


Elementer i vejafgiften 
  • Løbende udvidelse af ordningen
Afgiften vil gælde for lastbiler på 12 ton og derover fra 2025. Fra 1. januar 2027 udvides afgiften til at gælde for lastbiler på 3,5 ton og derover. Afgiften vil gælde for kørsel på statsvejnettet og øvrige veje, der er oplagte i forhold til sivetrafik, samt offentlige veje i miljøzoner (ca. 7.300 kilometer). Fra 1. januar 2028 vil hele det offentlige vejnet være omfattet (ca. 75.000 kilometer). 


Miljøzoner

  • Afgiftssatsen forhøjes for kørsel i de byområder, der i dag er omfattet af miljøzoner. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst