Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nye krav fra EU ændrer toldhåndteringen i 2022

Mandag 9. maj 2022 kl: 11:38
Share  


Af: Redaktionen

I øjeblikket er der gang i en proces, der forandrer, hvordan virksomheder i Europa indsender toldangivelser til toldmyndighederne. Derfor må man som virksomhed forberede sig på de ændringer, der vil ske inden for rammerne af UCC (Union Customs Code) og det sker i flere etaper i Danmark. Ghassan Rassoul, der er nordisk produktchef hos virksomheden Descartes, der er systemleverandør med løsninger inden for toldhåndtering, ruteoptimering og transportstyring, kommenterer ændringerne


- Vi står klar med velafprøvet funktionalitet til håndtering af eksport, import, håndtering af toldoplag og oprettelse af nødvendige toldangivelser i ét system. Vi følger udviklingen tæt, og vores lokale toldeksperter er klar til at diskutere ændringerne og besvare eventuelle spørgsmål, siger Ghassan Rassoul. 


Det nuværende importsystem lukkes, når anden del af importsystemet går i drift. Første del af importsystemet blev sat i drift 1. juli 2021 (Reduceret datasæt H7). Anden del skulle have været klar i slutningen af i år, men i april meddelte Toldstyrelsen, at det blevet forsinket. Descartes afventer nu en nærmere tidsplan samt tekniske specifikationer.


- Ændringerne berører ikke kun toldmyndighederne. På sigt skal alle virksomheder, der insender toldangivelser i Danmark, skifte til Toldstyrelsens system DMS. Derfor opfordrer vi til, at man holder øje med udviklingen, da større krav til data kan være komplekse og tidskrævende for danske virksomheder, som beskæftiger sig med import, eksport og forsendelser, siger Ghassan Rassoul.


Descartes har eksempelvis samlet alle de nye processer og datoer for de kommende ændringer i en e-bog for på den måde at hjælpe virksomheder.


Om Descartes:
  • Descartes hjælper kunder over hele verden gennem løsninger inden for strategisk ruteoptimering, transportoptimering og toldhåndtering
  • Descartes løsninger anvendes til planlægning, sporing og opfølgning af leverancer, men også til styring og opfølgning af transportaftaler, servicekvalitet og transportfakturaer
  • Descartes løsninger giver adgang til globale handelsdata for hurtigt og nemt at oprette og sende import- og eksportmeddelelser og for at sikre, at de overholder de krav og sanktioner der pålægges af forskellige stater og myndigheder
  • Descartes hovedkvarter ligger i Waterloo i Canada, mens det nordiske hovedkontor ligger i Malmö i Skåne






Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Brinttanken kommer med lastbil
- Energiselskab har sat station nummer 80 på landkortet
- Vognmand fra Salten kører med sand med mere i ny tip-kærre
- Svensk rederi har fået en kvinde på broen på en af sine største færger
- Folketinget transmitterer fra behandling af flere beslutnignsforslag på transportområdet
- Fem folketingsmedlemmer vil forbedre forholdene for chauffører og vognmænd
- Lastbilproducent skruer op for strømmen sammen med leverandør af ladeløsninger
- Gardintrailer med truckbeslag skal køre hos vognmand i Aabenraa
- Vognmandsorganisation kalder 11 kg-regel for et politisk misfoster
- Stigende e-handel kan betyde nye udfordringer på vejene
- Øresundsfærger sejler mere og mere bæredygtigt
- Belægningsspecialist kører ud med den tredie i rækken

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst