Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Havarikommission kritiserer baneoperatør og styrelse

Torsdag 13. januar 2022 kl: 11:10
Share  


Af: Redaktionen

DB Cargo får kritik for at se stort på sikkerheden forud for en hændelse på Storebælt for et år siden, hvor en sættevogn ikke var låst fast på den togvogn, hvor den var placeret. Havarikommissionen konkluderer, at det kunne være gået meget galt. Trafikstyrelsen får også kritik for ikke at gribe ind. Der var ingen, der kom til skade i forbindelse med den løse sættevogn, som blev opdaget af bilist

Havarikommissionen har netop afleveret sin endelige rapport om hændelsen på Storebæltsbroen for et år siden, hvor en trailer kunne være faldet af et godstog.


Konklusionen er, at den type låse, som togvognen kørte med, var lavet på en måde, så den reelt ikke holdt traileren fast ved et lodret træk. Ifølge Havarikommissionen vidste baneoperatøren DB Cargo, at det var tilfældet, men fortsatte alligevel med at bruge vogne med den pågældende lås indtil hændelsen for et år siden.


- Sikkerhed skal være absolut første prioritet, når man kører gods på jernbanen. Derfor er det helt uacceptabelt, at DB Cargo ikke stoppede al kørsel med de låse, som de vidste ikke holdt traileren fast. Den meget grundige rapport fra Havarikommissionen viser, at det kunne være gået rigtig galt. Derfor er jeg også optaget af, at der bliver holdt fast i de ekstra sikkerhedsforanstaltninger, der er indført, og som fortsat gælder, for der er brug for, at vi går med livrem og seler. Passagererne skal kunne være helt trygge, når de kører over Storebælt, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).


Havarikommissionens rapport beskriver også, at DB Cargo indberettede problemet til den uafhængige sikkerhedsmyndighed i Trafikstyrelsen. Her blev der oprettet en tilsynssag, men selvom Trafikstyrelsen spurgte ind til sagen, endte styrelsen med at acceptere forklaringen fra DB Cargo om, at låsen var godkendt. Det forhold udløser også kritik fra Havarikommissionen.


- Havarikommissionens klare vurdering er, at Trafikstyrelsen ikke har gjort deres job ordentligt i den her sag. Derfor har jeg bedt om, at der bliver lavet en kritisk gennemgang af Trafikstyrelsens håndtering af sagen, så jeg kan vurdere, hvor det er gået galt, siger Benny Engelbrecht og fortsætter:


- Trafikstyrelsen er en uafhængig myndighed, men jeg skal som minister have tillid til, at de løfter deres opgave, og den tillid har lidt et knæk med den her sag. Derfor vil ministeriet også meget nøje gennemgå, hvordan Trafikstyrelsen følger op på anbefalingerne fra Havarikommissionen, og hvad styrelsen vil gøre for at føre et mere grundigt tilsyn fremadrettet. Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at myndighederne er knivskarpe, når det kommer til sikkerhed, og jeg håber også, at DB Cargo vil behandle rapporten med samme alvor.


Da vognene anvendes i hele Europa, har sagen også relevans for trafiksikkerheden på de europæiske jernbaner uden for Danmark. Havarikommissionen har anbefalet, at det Europæiske Jernbaneagentur ERA sikrer, at der kommer krav til, at låsene på togvogne har tilstrækkelig fastholdelseskraft.


Havarikommissionen har tre anbefalinger i sin rapport:
  • Det europæiske jernbaneagentur ERA sikrer entydige krav til sikring af vertikal fastholdelse af sættevognstrailere læsset på lommevogne
  • Trafikstyrelsen sikrer, at DB Cargos sikkerhedsledelsessystem, i lyset af den aktuelle og de i rapporten omtalte forudgående hændelser, i tilstrækkelig grad sikrer, at relevante risici er identificeret, og barrierer er dækkende for driften. Sikkerhedsledelsessystemet bør ligeledes sikre, at erfaringer fra hændelseshåndtering og håndtering af periodiske hændelser/trends, som eksempelvis fastgørelse af gods og behandling af hændelser i den forbindelse, indgår i den løbende vurdering af det samlede risikobillede
  • Trafikstyrelsen i sin varetagelse af opgaven som sikkerhedsmyndighed sikrer, at potentielt jernbanesikkerhedskritisk dokumentation forelagt Trafikstyrelsen er fyldestgørende, så dokumentationen også omfatter sikkerhedskritiske risici


Allerede trufne foranstaltninger:
  • Trafikstyrelsen udstedte torsdag 14. januar 2021 et straksforbud mod kørsel med sættevognstrailere på lommevogne over Storebælt.
  • Fredag 22. januar udstedte Trafikstyrelsen på baggrund at Havarikommissionens test et landsdækkende forbud mod al kørsel med sættevognstrailere
  • Det landsdækkende forbud blev senere erstattet af påbud om supplerende sikkerhedsforanstaltninger for kørsel med sættevognstrailere på lommevogne

Tiltagene gælder fortsat sammen med de tidligere indførte skærpede vilkår til godstogenes hastighed i forhold til vindforholdene på Storebælt.


Interesserede kan læse Havarikommissionens rapport her:




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politikere kritiserer mangelfuldt nordisk transportsamarbejde
- Dansk rederi-koncern køber tysk tog-operatør
- Ny bygning i Sydhavnen er kontakt til elektriske tog
- Svensk togoperatør kørte ud af første kvartal med overskud
- Nye krav fra EU ændrer toldhåndteringen i 2022
- Limfjordshavn skal have ny direktør
- Politisk flertal på Christiansborg giver 416 millioner kroner til Østbanen
- Over 2.500 personer er blevet oplært i nye signalsystemer
- Ny intermodal forbindelse er åbnet mellem Tyskland og Sverige
- Kombi-forbindelse forbinder Lübeck med Halmstad
- Herning-speditør åbner for import med skib, tog eller fly fra Fjernøsten
- Tysk transport- og logistikkoncern omsatte for over 7 milliarder euro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst