Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportknudepunkt på Limfjordens sydside styrkes med nye bygning og infrastruktur

Torsdag 26. august 2021 kl: 13:54
Af: Redaktionen

Transportknudepunkt på Limfjordens sydside styrkes med nye bygning og infrastruktur

Over de kommende tre år udvides transportcenteret hos landets største indlandshavn Port of Aalborg betragteligt i form af nye lagerhoteller, nye arealer til godshåndtering samt ny infrastruktur til jernbane- og vejtransport. Udvidelsen skal tilgodese og styrke både nordjyske og nordatlantiske virksomheder

Erhvervslivet kan se frem til et betydeligt løft af rammerne for multimodal transport til og fra Nordjylland over de kommende år, da Port of Aalborg har sat gang i en markant udvidelse af havnens transportcenter, Nordjysk Transport Center. Arbejdet omfatter blandt andet opførelsen af op mod 90.000 kvadratmeter lager- og pakhuskapacitet samt anlæggelsen af nye terminalarealer.


Transportcenteret udvides med et areal på omkring 150.000 kvadratmeter mod øst og kommer til at grænse op til Port of Aalborgs multiterminal på den ene side og den nye jernbaneterminal på den anden. Derudover vil udvidelsen også omfatte ny infrastruktur til vejtransporten i form af endnu en trailerparkeringsplads.  


- Vi styrker nu den multimodale logistik i Aalborg markant ved at sikre endnu bedre rammer for let, gnidningsløst og omkostningsoptimeret skifte mellem forskellige transportformer og dermed optimere virksomhedernes logistik, siger salgschef hos Port of Aalborg, Kjartan Ross, der forventer, at udvidelsen vil bidrage til at skabe vækst for områdets eksisterende virksomheder og ikke mindst til at tiltrække nye virksomheder.


- Udvidelsen skal desuden være med til at understøtte den stigende efterspørgsel på mere miljøvenlige transportløsninger som for eksempel jernbanetransport, der gennemgår en eksplosiv udvikling i disse år. Vi har i forvejen så sent som i januar etableret endnu et jernbaneområde, og da vi kun forventer, at efterspørgslen vil stige yderligere, forbereder vi det nye område til en ny jernbaneterminal med op mod 800 meter spor, siger han videre.


Jernbanetransporten er ikke det eneste sted, hvor efterspørgslen er høj. Kjartan Ross peger på, at Port of Aalborg siden 2018 har opført syv store universallagerhaller på hver 2.000 kvadratmeter. Og alle var stort set udlejet, inden bygningerne stod klar til brug.


- Der ingen tvivl om, at ledigt lager og godshåndteringskapacitet længe har været en mangelvare i det nordjyske, og vi er trods flere investeringer i begge dele endnu langt fra at mætte efterspørgslen. Derfor er vi nu klar til at gå endnu flere gear op med en betragtelig udbygning af både lagerfaciliteter og terminalarealer, siger Kjartan Ross.


Styrket logistikkæde til og fra Nordatlanten

Ifølge Kjartan Ross skal udvidelsen - udover at imødekomme den stigende efterspørgsel på lager- og godshåndteringskvadratmeter - også styrke containertrafikken til og fra Aalborg.


- Med udvidelsen styrker vi det logistiske setup omkring containertrafikken, der er en både vigtig og attraktiv transportløsning for mange nordatlantiske og nordjyske virksomheder. Transporten til og fra Nordatlanten er et transportmarked, vi også i fremtiden tror rigtig meget på hos Port of Aalborg, hvilket også er årsagen til vores nye havneaftale med det islandske rederi Eimskip, der indebærer, at Aalborg nu er koblet på deres nordatlantiske sejladssystem, siger Kjartan Ross.


Udvidelsen og aftalen med Eimskip er ifølge Kjartan Ross et klart signal om, at Port of Aalborg fortsat vil spille en afgørende rolle for godstrafikken mellem Danmark og Nordatlanten.  


- Vi vil naturligvis også efter 2022 levere fremragende service og logistikløsninger til både nordatlantiske og nordjyske virksomheder, der har deres forretninger gennem Aalborg. På det nordatlantiske marked gælder det ikke kun de grønlandske virksomheder, men også islandske og færøske virksomheder, der i kraft af vores aftale med Eimskip nu er koblet direkte op med Aalborg, siger Kjartan Ross, som fremhæver, at feederrederiet Unifeeder, der har hovedsæde i Aarhus, også har ugentlig forbindelser til Aalborg. 


- De betjener en bred vifte af rederier, hvormed det er muligt at blive forbundet med resten af verden, også via flere af de helt store containerskibsrederier. Således indgår Aalborg som et hub i rederierne verdensomspændende netværk, hvormed Aalborg er koblet godt op til hele verden, siger Kjartan Ross.


For at matche det stærke setup på søsiden, opruster Port of Aalborg derfor også på landsiden, for derved også i fremtiden at stå stærkt og konkurrencedygtigt i markedet. 


Danske Fragtmænd går forrest

Allerede nu viser erhvervslivet stor interesse for de kommende muligheder. Den første aftale om et 16.000 kvadratmeter lagerbyggeri til Danske Fragtmænd er i hus, og Port of Aalborg er også i gang med forhandlinger med flere virksomheder - med en forventning om, at de næste projektaftaler falder på plads i løbet af 2021. 


- Det glæder os, at mange virksomheder kan se sig selv i projektet. Det er helt afgørende, at vi har markedet med indover, så vi sammen kan skabe det bedst mulige setup for erhvervslivet. Vi har lavet en gennemarbejdet plan og opstillet rammerne for udvidelsen af transportcenteret, men de forskellige faciliteter og enheders udformning og karakteristika er på ingen måde mejslet i sten, og vi ser derfor frem til den videre dialog, siger Kjartan Ross.


Port of Aalborg arbejder konkret på at understøtte udvidelsen af transportcenteret gennem etableringen af en kajforlængelse mod øst fra den nuværende multiterminal. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst