Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederiorganisation ser gode takter i strategi for fangst og lagring af CO2

Fredag 25. juni 2021 kl: 15:06
Af: Redaktionen

Maritim transport kommer til at spille en vigtig rolle i udrulningen af CCS-teknologien. Det fremhæver rederiorganisationen Danske Rederier i forbindelse med S-Regeringens udspil til en strategi for fangst og lagring af CO2. Organisationen peger på, at flere danske rederier står klar til at investere i specialbyggede skibe til transport af CO2

Danske Rederier vurderer, at der er en række gode elementer i S-Regeringens udspil om fangst og lagring af CO2, der går under forkortelsen CCS (Carbon Capture and Storage). Derfor hilser organisationen S-Regeringens CCS-strategi velkommen.
 

Ifølge Danske Rederier er det især værd at bemærke, at transportdelen er nævnt flere steder, da det er vigtigt at huske, at den indfangede CO2 skal transporteres ud til de steder, det skal lagres - eksempelvis udtjente oliefelter. Det gøres ifølge rederiorganisationen bedst og billigst om bord på et skib.
 

Derfor mener Danske Rederier, der bør være et ”T” for transport med i forkortelsen, så CCS bliver til CCTS. (Carbon Capture, Transport and Storage).


- Skibsfarten kommer til at spille en helt afgørende rolle i forhold til at få CO2’en fragtet til lagring, hvad enten det er til danske projekter eller internationale projekter. Derfor håber jeg, at de politiske forhandlinger hurtigt vil skabe klarhed om rammerne, så vi så at sige kan få sat nogle skibe i søen, der kan klare opgaven. Det koster penge, og derfor er der brug for sikkerhed for investorerne, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.


Klar til at bygge skibe
Strategien nævner medlemmer hos Danske Rederier som INEOS, Maersk Drilling og det nye konsortium Dan-Unity som vigtige aktører. TotalEnergies er også med på CCS-bølgen, og S-Regeringens nye strategi viser, at involveringen af den danske værdikæde er vigtig.

 
- Det er altafgørende, at vi kommer ud over stepperne. Derfor har vi brug for, at politikerne sætter turbo på at få lavet aftaler med operatørerne af de udtjente oliefelter, hvor CO2en skal lagres. Derudover er det nødvendigt med støtte til test og demonstration af maritim transport af CO2. Fokus er i dag med rette på fangst og lagring, men udmøntningen af strategien bør i lige så høj grad fokusere, på hvordan vi får transporteret CO2’en, siger Anne H. Steffensen.  
   
 
Regeringen satser på, at det første CO2 kan lagres i Nordsøen i 2025.


Interesserede kan se S-Regeringens udspil her:



 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst