Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Gas-bilen rækker 1.000 km - elbilen 120 km

Mandag 12. april 2021 kl: 13:59
Af: Redaktionen

Gas-bilen rækker 1.000 km - elbilen 120 km
Lastbil med plads til flydende gas i tanken kan køre omkring 1.000 kilometer mellem hver tankning.

Volvo Trucks præsenterede i sidste uge et ambitiøst udspil om at bidrage til den grønne omstilling af transportbranchen. Det skete med kampagnen ”Together Towards Zero Emissions”, som havde Europa- og dermed også Danmarkspremiere på Volvo Trucks' nye hovedkvarter i Høje Taastrup (indsæt link til historien i fredags). I forbindelse med lanceringen af kampagnen præsenterede Volvo også et par demo-biler udrustet med noget af den teknologi, som Volvo Trucks mener kan være svaret på reduceret CO2-udledning ved forskellige transportopgaver

Ved præsentationen fik transportnyhederne.dk mulighed for en kort prøvekørsel af de to demo-biler, hhv. en 2-akslet Volvo FM 460 sættevognstrækker med kombineret diesel- og gasmotor til kørsel på stort set CO2-neutral og dermed bæredygtig HVO-dieselolie samt flydende gas (LNG, Liquified Natural Gas eller LBG, Liquified Bio Gas), samt en fuldelektrisk 3-akslet Volvo FE Electric opbygget med JOAB kroghejs.


Gastanken kan rumme nok flydende gas til at give lastbilen en rækkevidde på 1.000 kilometer.




Begge prøvekørslerne skete med udgangspunkt fra Volvo Truck Centers nye hovedanlæg i Høje Taastrup, der blev indviet for mindre end et år siden. Turene var på ca. 15 km ad de lokale landeveje, og vel er det ikke særlig langt, men det var alligevel nok til at få et hurtigt indtryk af de to bilers drivliner, som var i fokus.


Vi lagde ud i FM 460 LNG’eren, som i forhold til de helt almindelige dieselversioner udmærker sig ved en 13-liters, 6-cyl. rækkemotor på max. 460 hk effekt og 2.300 Nm drejningsmoment, der kører på en blanding af diesel (ca. 5 %) og flydende gas (ca. 95 %). Det geniale ved motoren - og genial er vist ikke nogen overdrivelse - er, at den er konstrueret som en traditionel dieselmotor, hvor forbrændingen kun igangsættes ved kompression af dieselolie, dvs. UDEN elektronisk tænding med tændrør, som Volvos konkurrenter anvender i deres gasmotorer, mens gassen fuldender forbrændingen på en effektiv og ren måde.


Først diesel, så gas
Indsprøjtningssystemet sprøjter først en lille sjat diesel ind i forbrændingskammeret, hvor det komprimeres og begynder at forbrænde. Herefter sprøjtes der en større mængde LNG i gasform ind i samme forbrændingskammer. Det sker i præcis det øjeblik, hvor dieselolien begynder at selvantænde pga. den høje kompression, og det sætter øjeblikkeligt gang i forbrændingen af gassen. Resultatet er en motor, der kombinerer fordelene ved dieselprincippet (høj brændstofeffektivitet, samme ydelse og drejningsmoment, lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger samt enkel betjening) med fordelene ved en gasmotor (bl.a. lavere støjniveau, markant færre emissioner og blødere motorgang).


Allerede fra starten viste gasmotoren sig fra sin bedste side. Det var bare at dreje nøglen, sætte I-Shift’en i Drive og trykke på speederen. Blødt og behageligt men også kraftfuldt og overbevisende kom trækkeren, der i dagens anledning var tilkoblet en tom køletrailer og havde en vogntogsvægt på ca. 17 tons, hurtigt op i fart. Op til de røde lys bidrog Volvos velkendte VEB-motorbremse med en lige så effektiv nedbremsning som på en almindelig diesel-version takket være gasmotorens ”diesel-egenskaber”. På rene gasmotorer med elektronisk tænding er det ikke muligt at opnå samme motorbremseeffekt pga. det lavere kompressionsforhold, typisk ca. 12:1 mod ca. 18:1 i Volvos LNG-motor.


Rækkevidde på 1.000 km
Resten af trækkeren var helt som en tilsvarende diesel-version, dvs. med det nye FM-førerhus, der er en lavere version af FH4-førerhuset med opdateret interiør i typisk Volvo-kvalitet - dvs. høj! Chassis og den øvrige drivline var også helt som på dieselversionerne, og eneste synlige forskel udefra er den lille dieseltank på den ene side af chassiset og den lange LNG-tank på den anden side. Med 170 liter diesel og 205 kg LNG (med energiindhold svarende til 285 liter diesel) har FM LNG’eren en rækkevidde på ca. 1.000 km. 
Konklusionen efter den korte prøvetur er, at Volvos LNG-motor kører meget overbevisende, og at der forhåbentligt snart etableres en masse LNG-tankstationer i Danmark. I øjeblikket er Danmark et regulært U- land for LNG-biler med 0,0 tankstationer, men den første etableres efter planen i Padborg inden årets udgang. Derefter bør energiselskaberne se at få fingeren ud, for det fortjener Volvos LNG-koncept - og klimaet.


120 km rækkevidde til lokal kørsel
Efter den positive oplevelse med LNG-bilen gik turen over i den fuld-elektriske FE Electric. Den var opbygget med JOAB kroghejs og er beregnet til meget lokal kørsel i kraft af en rækkevidde på ”kun” ca. 120 km på fuldt opladede batterier.
Batteripakken placeret på begge sider af chassiset rummer 200 kWh, som forsyner en synkronmotor med max kontinuerlig effekt på 330 kW/440 hk (max. spidseffekt 400 kW/540 hk) og max. drejningsmoment på 850 Nm. Synkronmotoren er centralt placeret i chassiset og er koblet til en to-trinsgearkasse af Volvos egen avl. Den overfører kræfterne til en traditionel bagaksel via kardantræk.


Volvos FE-førerhus har efterhånden nogle år på bagen og både virker og fremstår som en anelse bedaget. Det gælder også interiøret, men dog ikke den digitale instrumentering og betjeningen af den elektriske drivline, der fungerer upåklageligt. Når man starter den elektriske FE, udebliver den normale motorlyd selvfølgelig. Kun en svag summen fra den elektriske kompressor bryder stilheden.


Når drivlinen sættes i Drive, og det klassiske (læs håbløst gammeldags) parkeringsbremsegreb lægges ned, sætter bilen sig ganske sagte i bevægelse, uden at chaufføren træder på speederen. Til gengæld sker der noget ret voldsomt, når FE’eren får noget pedal. Totalvægten på demo-bilen var knap 14 tons inkl. kroghejs-opbygning og container, men det føles ikke sådan.


Udramatisk acceleration
El-motoren accelerer udramatisk bilen hurtigt op i fart med en svag elektrisk summen, men på instrumentpanelet ses det tydeligt, at det koster nogle kWh, hver gang det sker. Til gengæld kan der opspares lidt energi i batterierne, når speederen slippes og driftsbremsen aktiveres, men man skal ikke prøve at bilde sig ind, at man kan spare lige så meget op ved opbremsning, som man brugte på accelerationen.


Kørslen er i øvrigt meget komfortabel og udramatisk (med tom bil!), og allerede efter kort tid går der sport i at følge med den øvrige trafik uden at spilde unødig energi. Dog virker det lidt irriterende, at bilen automatisk bremser svagt, når man slipper speederen, men det kræver nok en længere prøvetur end ca. 15 km at lære at balancere på 0-punktet mellem acceleration og opbremsning.


På samme måde som FM’eren med LNG-motor gav Volvo FE Electric samlet set et meget positivt indtryk. Den elektriske drivline virker effektiv, kraftfuld og næsten lydløst, og det er jo, hvad man kan forlange af en elektrisk ”bybil”. Det lidt umoderne FE-førerhus diskvalificerer dog ikke Electric-versionen, da den korte rækkevidde ved let anlægskørsel (og op til 200 km ved distributionskørsel afhængig af batteripakke og kørselsmønster) jo ikke indbyder til længere ture.



Alt i alt blev det til en spændende og positiv eftermiddag i selskab med Volvos troværdige bud på teknologi til bæredygtig transport i de kommende år. Med ”Together Towards Zero Emission” indgyder Volvo håb for klimafremtiden, mens det kniber mere med politikerne. Men det er en anden historie.


Konstruktionen af en lastbil med en elektrisk drivline. (Illustration. Volvo Trucks)





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst