Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
INGENIØR-ORGANISATION KRITISERER S-REGERINGENS INFRASTRUKTURPLAN:

- Der er for meget asfalt og for lidt grønt

Torsdag 8. april 2021 kl: 16:34
Share  


Af: Redaktionen

- Der er for meget asfalt, men regeringen fortjener ros for ikke at vende det blinde øje til den bydende nødvendighed af at udbygge og forbedre jernbanenettet markant på en måde, hvor flere vil se en klar fordel i at vælge toget, som samtidig skal drives af grøn strøm, lyder det fra Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA, i en kommentar til S-Regeringens infrastrukturplan, som blev præsenteret torsdag

Efter Thomas Damkjær Petersen og IDA's mening, svigter S-Regerigen med udspillet, der har fået titlen ’Danmark fremad - Infrastrukturplan 2035’, da det ikke rykker ved balancen mellem transportformerne. Ifølge IDA har Danmark ikke brug for mere asfalt, da udbyggede veje typisk blot fører til mere trafik.


IDA mener, at det er afgørende, at flere pendler uden deres bil, og at politikerne også vil bruge teknologi og roadpricing til at mindske trængsel.


- Den endelige aftale må pinedød lægge sporene til en markant CO2-reduktion af transporten og ikke blot status quo. Motorveje må veksles til mindre klimabelastende løsninger, for vi skal ikke have flere biler, men derimod bruge dem på en smartere måde, siger Thomas Damkjær Petersen, der peger på, at flere elbiler hverken giver mindre trængsel eller færre fossile biler.


IDA arbejder også for bedre forhold for cyklister og for at få flere op på cyklen - også mellem byerne - en overvældende prioritering af kollektiv trafik og sublime vilkår for elektrificering af biler, lastbiler og tog.


- Det bør være hjørnestenene i den endelige aftale, påpeger Thomas Damkjær Petersen.


- Her har regeringen kun lagt skinnerne til at bringe os halvt i mål med for stort et fokus på motorveje. Corona-krisen har åbnet en dør med åbenbaringen om, at mange kan have et mere fleksibelt arbejdsliv, hvor færre skal transportere sig på samme tid. Det skal afspejles i en kommende aftale. Vi håber på et bredt forlig og på, at nogle af pengene bliver flyttet fra asfalt over til mere kollektiv trafik, siger Thomas Damkjær Petersen. 



Interesserede kan se S-Regeringens udspil her:



Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden
- EU-politikere styrker togpassagerers rettigheder
- Batteritog er på vej til Region Sjælland
- Halvanden procent blev sendt retur eller destrueret
- 66,6 millioner kroner efter skat er meget tilfredsstillende
- Havne-mand fra nord tager sydover
- Baneoperatører kan køre med lommevogne på visse reviderede betingelser
- Dansk transportkoncern åbner kører containere med 1.100 kilometer med tog til
- Havn på Sveriges østkyst håndterer mere banegods
- Nyt signalsystem er udrullet langs sporene mellem Langå, Struer og Holstebro
- Intermodal togoperatør udvider forbindelser til Østeuropa
- Østjysk havn oplevede vækst i 2020

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst