Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION OM RAPPORT OM BÆREDYGTIG DISTRIBUTION:

Rapport om dekarbonisering mangler hensynet til mange transportopgaver

Mandag 8. marts 2021 kl: 17:07
Af: Redaktionen

Tænketanken Concito offentliggjorde i sidste uge en rapport, der gik i dybden med hensyn til, hvordan man kan skære CO2-udslippet fra distribution i byerne ned. Vognmandsorganisationen DTL, der har set rapporten, kalder en vision om, at man kan fjerne al CO2-udledende transport i byerne for urealistisk, men medgiver, at der er dele af transportarbejdet, som kan omstilles. DTL peger på, at man bør huske, at transport indbefatter andet end varer og affald

Elektrificering af køretøjsparken fremstår ifølge Concito's rapport, som det tiltag, der har det største potentiale for CO2-reduktion, mens de øvrige tiltag mere skal tilgodese andre formål såsom bedre bymiljø, økonomi eller fremkommelighed. Erfaringer peger på, at de forskellige tiltag kan kombineres for at opnå bedre resultater, hvilket bør ske lokalt. Logistiske greb som konsolidering af gods på tværs af virksomheder og levering uden for myldretid kan være vigtige supplementer, også for at få eksempelvis el-løsninger til at fungere, men de vil typisk give begrænset klimaeffekt i sig selv.


Kan ikke blot løses af varebiler
DTLs adm. direktør Erik Østergaard mener, at rapporten på mange områder går pænt ned i detaljen, men at der stadig mangler en række hensyn, før nul-emissions visionen kan praktiseres i bymiljøerne.


- Effektivisering af logistikken og konsolidering af gods er jo ikke nogen ny opfindelse. Det er sådan set det, som hele det professionelle transporterhverv lever af, og som de hele tiden søger at optimere i konkurrencen om kunderne, siger Erik Østergaard.


- Concito fastslår ganske rigtigt, at det allerede kan ske med økonomisk fordel for mange transporter med mindre biler, mens der vil gå nogle år, før det samme gælder for tungere transporter med lastbil, som ofte kommer langvejs fra. Og rapporten nævner da også affaldstransport, byggeri, pakketransport, fødevaredistribution og noget, der kaldes ”servicekørsel”. Men netop i servicekørslen ligger der en hel del udfordringer gemt, som ikke blot kan løses af varebiler. Det gælder kran-, special- eller særtransport og slamsugerbistand, hvor ydelsen eksempelvis ikke udføres på lokationer med strømforsyning såsom byggepladser.


Til gengæld er DTL enig med Concito i vurderingen af, at transportører bedst vil kunne omstille sig, hvis der formuleres klare, langsigtede, miljøkrav, og der gives tydelige incitamenter til at vælge klimaneutrale køretøjer og andre grønne teknologier.


- Netop politisk nølen skaber usikkerhed om investeringerne, og forsinker processen. Vognmændene har krav på at der er tryghed i de store investeringer, de foretager i materiellet og uddannelsen af medarbejdere, siger Erik Østergaard.


Urealistisk kort tidshorisont
DTL's direktør peger samtidig på, at flere køretøjer/chauffører også kan have en effekt på trafiksikkerhed og trængsel, ligesom der kan være risiko for suboptimering ved at afsondre byens logistik fra den øvrige logistik. En suboptimering, som ikke ”bare” vil koste økonomi i form af drift og investeringer for nogle transportører og deres kunder, men også øget trængsel, energiforbrug, mandskab, trafiksikkerhed med mere.


Rapporten anbefaler at staten i reguleringstilgangen indfører mulighed for nul-emissionszoner i de større byer fra for eksempel 2025, og at kommunerne skal være ”katalysator” for lokale logistik-partnerskaber, der står for at udforme den lokale løsningsmodel med afgrænsning af zoner, forslag til lade-punkter med videre. Kommunerne skal desuden føre an i efterspørgselsgangen med grønne krav til den transport der indgår i deres leverancer, via klare mål i en grøn indkøbspolitik.


Erik Østergaard finder den angivne tidshorisont urealistisk kort, men er enig i, at det offentlige må gå forrest, hvis der skal skubbes til udviklingen. Men han kalder nulemissions-zoner for et meget firkantet instrument, som vil være en stor udfordring for mange af de transportopgaver, der foregår i byerne. 


- Transporten fungerer i et konkurrencepræget miljø, hvor balancen i forhold til miljø og klima ikke automatisk indarbejdes i dagligdagen, medmindre kunderne efterspørger det. Jeg kunne godt tænke mig, at rapportens konklusioner blev sat ind i en ramme i regi af regeringens klimapartnerskaber, hvor branchen i forvejen har lagt mange kræfter. Så må vi se, hvor langt det kan føre, siger Erik Østergaard.


Interesserede kan læse mere om Concito's rapport her:

Tænketank:
Elektrificering kan sikre markante CO2-reduktioner fra byernes vare- og lastbiltrafik



Interesserede kan hente Concito's rapport her:




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst