Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederier står klar til at aftage CO2-neutralt brændstof til skibe

Onsdag 24. februar 2021 kl: 13:26
Af: Redaktionen

Grovvarekoncernen DLG bliver en af hovedaktørerne i det hidtil største europæiske Power-to-X-anlæg, som skal bygges i Esbjerg. Planen er at omdanne vindmøllestrøm til ammoniak, som kan indgå i produktionen af grøn gødning til landbruget og som brændstof til skibe. DLG har sammen med andre aktører underskrevet en hensigtserklæring på, at man vil understøtte afsætningen af grøn ammoniak

Anlægget i Esbjerg, som efter planen skal stå færdigt i 2026, skal hjælpe landbruget med at gøre fremtidens kunstgødning grønnere, og søfarten med at sejle mere klimavenligt ved hjælp at ammoniak som brændstof.


Bag projektet står Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), som ud over at samarbejde med partnere i landbruget og søfarten er gået sammen med en række investorer, Esbjerg Kommune og DIN Forsyning for at realisere projektet. 


- Det er en markant milepæl for den grønne omstilling i Danmark. Power-to-X-anlægget i Esbjerg bliver et mærkbart løft for udbygningen af Power-to-X i Danmark, som vil tage fart i den kommende tid. Sammen med vores samarbejdspartnere i landbrugs- og skibsindustrien påbegynder vi nu en lang og afgørende rejse i at gøre landbruget og transportsektoren langt mere klimavenlige. Det er fuldt ud nødvendigt for de store klimaambitioner i Danmark og i EU, siger Christian Skakkebæk, der er Senior Partner i CIP.


Udover DLG er Arla, Danish Crown, Mærsk og DFDS blandt aktørerne i projektet.


Fakta om projektet:
  • Anlægget skal placeres i Esbjerg og vil blive Europas største produktion af grøn ammoniak og blandt de fem største i verden. 
  • Vindmøllestrøm fra Nordsøen omdannes til ammoniak, som så bruges til gødning til landbruget og brændstof til skibsfart
  • Overskudsvarmen fra anlægget skal gå til DinForsyning og vil blive brugt til at opvarme op mod en tredjedel af husstandene i Esbjerg. 
  • Samlet set forventes det at kunne reducere CO2-udledning med op til 1,5 millioner ton - eller hvad der svarer til CO2-udslippet fra 730.000 biler
  • Anlægget vil stå færdigt i 2026, hvor produktionen sættes i gang

På verdensplan udgør ammoniakproduktion 1,4 procent af CO2-udledningen


Anlægget i Esbjerg har et potentiale til at producere 600.000 ton ammoniak, eller hvad der svarer til over 2 gange den danske import. Størstedelen af den ammoniak, der bruges, er produceret på naturgas og er dermed ikke CO2-neutral




 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst