Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Anlæg i Esbjerg skal bruge vindmøllestrøm til brændstofproduktion

Onsdag 24. februar 2021 kl: 12:30
Af: Redaktionen

Europas ind til videre største anlæg til at omdanne vind-strøm til brændstof til eksempelvis skibe skal bygges i Esbjerg. Det nye Power-to-X-anlæg skal producere ammoniak, der kan bruges som brændstof til skibe og som gødning i landbruget. Overskudsvarmen fra anlægget skal bidrage til, at esbjergenserne kan holde varmen

- Det lover godt for Danmarks muligheder for at fastholde vores førertrøje i grøn omstilling med udnyttelse af havvind, siger Tine Kirk, der er direktør i brancheorganisationen Danske Havne.


Anlægget skal omdanne havvindmøllestrøm til ammoniak, som kan indgå i produktionen af gødning til landbruget og til CO2-neutralt brændstof til skibe. Samtidig vil overskudsvarmen fra anlægget blive brugt til at opvarme op mod en tredjedel af husstandene i Esbjerg.


Anlægget omfatter en elektrolysator på 1GW.  Samlet set forventes anlægget at kunne reducere CO2-udledningen med op til 1,5 millioner ton årligt - eller hvad der svarer til at fjerne 730.000 biler fra vejene.


Power-to-X afgørende for klimavenligt brændstof, og det er forventningen, at havnene vil få en centrale rolle, når visionerne om en mere bæredygtig energi- og transportsektor skal gøres til virkelighed.


- Flere danske havne arbejder målrettet på at blive væsentlige omdrejningspunkter for Power-to-X-teknologien. Det er også oplagt, at havne i hele Danmark kommer til at spille en nøglerolle her, da forudsætningen for teknologien netop er den grønne strøm fra havvindmøllerne, som danske havne er uløseligt forbudne med som installations-, produktions- eller servicehavne, siger Tine Kirk og fortsætter:


- Danmark var først i verden til at udnytte havvind, politisk har man for et par uger siden vedtaget verdens første energiø, og vi er førende på installation af havvindmøller i Europa. Next step er udviklingen af Power-to-X, så det er vigtige skridt, der er taget i dag i Esbjerg og i Fredericia havn. Det er dog afgørende, at det politiske Danmark også spiller med, især på investeringssiden. For det her er noget, der i dén grad batter på målene om 70 procents reduktion af CO2-udslippet om kun ni år, og der er både tusindvis af arbejdspladser og klimanytte i det.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst