Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Svensk-trækker trak fra to konkurrenter

Mandag 16. november 2020 kl: 12:39
Af: Redaktionen

Tre lastbilproducenter tog mod opfordringen til at deltage i det tyske transportmagasin Verkehrsrundschau og søstermagasinet Trucker's miljøkåring ”Green Truck 2020”. Mercedes-Benz stillede op med en Actros 1851, Scania med en R 540 og Volvo Trucks med en FH 500 I-Save

Hvert år kårer det tyske lastbilmagasin VerkehrsRundschau og dets søstermagasin Trucker ”Green Truck”, ”Green Van” og ”Green Light Truck” de mest miljøvenlige erhvervskøretøjer i deres respektive klasser. Resultaterne af uafhængige køretøjstests danner grundlag for miljøkåringen.


Scania stillede op med en to-akslet R 540 med et Highline-førerhus, hvor egenvægten var trimmet ned til 7.370 kg - blandt andet ved at spare taglugen.


Mercedes-Benz Actros 1851 var også trimmet ned og var 82 kilo lettere end Scania’en. Den tredje deltager i dysten - en FH 500 - havde en egenvægt på 7.610 kg. Lav egenvægt er det første skridt mod en god placering i VerkehrsRundschaus årlige miljøkåring ”Green Truck”.


Forbrug, hastighed og vægt er afgørende
Kandidaterne skulle have mindst 500 hk bag frontgitteret og være udrustet med et langtursførerhus med højt tag. Der sikres lige konkurrencevilkår i form af helt ens, nye Michelin X-Line-Energy-dæk på alle tre deltagende trækkere. Alt andet, som eksempelvis valg af bagtøjsudveksling, overlades til producenterne, da de konkurrerer om at trække en Fliegl-trailer lastet til 32 tons totalvægt så økonomisk som muligt og med en rimelig gennemsnitshastighed på en 343 km lang ”VR-Profi-testrute".


Under testen kører en Mercedes-Benz Actros 1845 med en lastet Schmitz Cargobull gardin-trailer med som reference-køretøj for at få et neutralt sammenligningsgrundlag. 


På trods af valgfriheden i det samlede udvekslingsforhold i drivlinerne er der bred enighed blandt producenterne om at gå ind i Green Truck 2020-testen med deres højeste udvekslingsforhold. Den mest ekstreme denne gang var Volvo FH 500 I-Save, som kørte med et omdrejningstal på lidt over 1.000 o/min. ved 85 km/t. Under testen opnår Volvo'en den højeste gennemsnitshastighed, hvilket taler til ære for I-Save-pakken.


Volvo FH'ens turbocompound-motor omsætter energi fra overskudsvarmen i udstødningsgasserne til mekanisk energi direkte på krumtapakslen, hvilket resulterer i yderligere 300 Nm drejningsmoment sammenlignet med en standard FH-motor. Med op til 2.800 Nm ved et omdrejningstal på 900 o/min. giver det klar fordel for Volvo'en i forhold til de to konkurrenter i form af i alt tre nedgearinger op ad stigningerne.


Mellem 2.500 og 2.800 Nm
Mercedes-Benz Actros 1851 havde brug for en hel del mere - i alt 16 nedgearinger - hvilket sandsynligvis skyldes, at den med max. 2.500 Nm ved 1.100 o/min. præsterer det laveste drejningsmoment af de tre deltagerne, endda ved det højeste omdrejningstal. Den deraf følgende lavere gennemsnitshastighed i forhold til den hurtige Volvo udgjorde 0,56 km/t.


Scania placerede sig mellem de to konkurrenter i hastigheds-konkurrencen. Det er et resultat, som lastbilproducenten fra Södertälje kan leve med, da R 540 Highline var den ubestridte vinder med hensyn til økonomi med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 25,14 liter/100 km (3,98 km/l). Det svarer til et CO2-udslip på 798 g/km, hvilket gør Scania’en til den mest klimavenlige lastbil i konkurrencen.


Scania sikrede sig titlen
Med det bedste økonomi-indeks på 1.171 - baseret på det lave brændstofforbrug kombineret med gode præstationer for gennemsnitshastighed og egenvægt - kom Scania R 540 Highline ind som topscorer og vandt Green Truck 2020-trofæet.


Årets sejr er den fjerde gang i træk til den svenske producent. 

Green Truck 2020

Lastbilmærke/model

Euronorm

Forbrug, l/100 km (km/l)

Gns.-hastighed, km/t

Egenvægt, kg

Økomoni-index*

CO2-udslip, g/km

Scania R 540

Euro 6d

25,14 (3,98)

80,42

7.370 kg

1.171

798

M-B Actros 1851

Euro 6d

25,75 (3,88)

80,17

7.288 kg

1.150

817

Volvo FH 500 I-Save

Euro 6d

26,79 (3,73)

80,73

7.610 kg

1.112

850


Forbrugstal angivet excl. AdBlue; *Gennemsnitshastighed/(2 x forbrug) + (0,25 x egenvægt); CO2e = CO2 ækvivalent. (Kilde: Verkehrsrundschau)



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst