Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Femern-forbindelsen får grønt lys ved tysk domstol

Tirsdag 3. november 2020 kl: 15:03
Af: Redaktionen

Den tyske forbundsforvaltningsdomstol har tirsdag kendt den tyske myndighedsgodkendelse af Femern-forbindelsen mellem Rødby på den danske ø Lolland og Puttgarten på den tyske ø Femern for retsgyldig

Sidst i september blev rederiet Scandlines’ klage over den tyske myndighedsgodkendelse af Femern-tunnelen behandlet ved forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Domstolen har tirsdag kendt godkendelsen for gyldig. 


- Vi er lettede over, at den store og bureaukratiske proces nu når til vejs ende. Vi skal stadig vente cirka fem måneder på at modtage forvaltningsdomstolens skriftlige begrundelse, men kan helt overordnet sige, at vi glæder os til at koncentrere os om en almindelig hverdag. Forhåbentlig også en hverdag hvor danske politikere ikke ser os som roden til alt ondt og bedre kan engageres i vores spændende miljøtiltag, siger Søren Poulsgaard Jensen, der er administrerende direktør i Scandlines.


Uden at have læst begrundelsen glæder Scandlines sig specifikt over, at sikkerheden til søs er blevet taget i betragtning i og med, at Scandlines’ færger har fået prioritet over de pramme, Femern A/S transporterer udgravningsmateriale i. Desuden er det glædeligt, at Femern A/S kan afspærre meget mindre af Femern Bælt under byggeriet.


Ligeledes er Scandlines meget tilfreds med, at Femern A/S skal afstemme alle tiltag med de tyske myndigheder, så alt bliver gjort ordentligt og redeligt under hensyntagen til tysk lov og ret.


- Vi ønsker dog stadig en mere ligeværdig vejadgang til færgehavnen i Puttgarden. Det aktuelle forslag er en marginal justering for os og stadigvæk en massiv nedgradering i forhold til i dag og til klar fordel for vores statsejede tunnelkonkurrent. Vi vil derfor fortsat kæmpe for lige adgangsveje til tunnel og færger - både lokalt og i EU. Det kan ikke passe, at Femern A/S kan designe en ringe adgang til vores havn, siger Søren Poulsgaard Jensen.


Han peger på, at Scandlines, der ud over færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarten også sejler mellem Gedser på sydspidsen af Falster og Rostock ved udmundingen af fløde Warnow i det østlige Tyskland, vil fortsat være en del af den europæiske infrastruktur, både under byggeriet og efter åbningen af en fast Femern-forbindelse.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Region og kommuner har spillet ud med fælles ønsker på trafikområdet
- Bropiller til ny jernbanebro bliver støbt direkte i havet
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde
- El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
- Rekordmange personer rejste over Øresund i 2023
- Trafikstyrelsen inviterer til konference om jernbanesikkerhed
- Ny og højere bro over bane på Vestsjælland skal erstatte lav bro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst