Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Japansk rederi vil sejle med el-drevne tanskibe

Onsdag 14. oktober 2020 kl: 15:02
Af: Jesper Christensen

Japansk rederi vil sejle med el-drevne tanskibe

Rederiet Asahi Tanker, der har hovedsæde i Japan, meddelte fredag, at det har bestilt verdens to første el-drevne og dermed udslipsfrie tankskibe. De to tankskibe skal bygges på to forskellige japanske skibsværfter og leveres i henholdsvis marts 2022 og marts 2023

Tankskibene vil blive bygget over et nyudviklet design for elektriske skibe. Skibenes el-motorer vil tappe den nødvendige energi fra store lithium-ion batterier og ventes at blive sat ind som bunkerskibe i bugten ud for Tokyo.


Ud over at skåne omgivelserne for CO2, NOx'er og SOx'er vil skibene også sejle mærkbart mere støjfrit og vibrationsfrit end tilsvarende bunkerskibe med traditionelle skibsmotorer.


De to nye elektriske tankskibe vil måle 62 meter i længden, 10,3 meter i breden og få en dybgang på 4,15 meter. Deres bruttotonnage vil blive på 499 ton, og de vil få en maksimumhastighed på omkring 10 knob.


Lasttankene vil rumme 1.280 kubikmeter, og skibenes batterier vil have en kapacitet på 3.480 kWh.


En lille detalje vi de to nye skibe er, at de bliver forsynet med et system, så de kan levere nødstrøm til landanlæg - eksempelvis sygehuse - hvis den normale el-produktion skulle blive afbrudt.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst